GravidYoga

– både i Studio og Online

GravidYoga

– både i Studio og Online
Påmelding:

Hva er GravidYoga?

GravidYoga er tilrettelagt for deg med en voksende mage. Rolig strekk, bøy og vridning vil fremme god sirkulasjon i hele kroppen og i ditt energisystem. Yoga vil kunne hjelpe deg til å få mer energi og overskudd på dagtid og roligere netter med bedre søvnkvalitet.

Graviditeten er en unik tid, som skaper både fysiske og mentale forandringer. GravidYoga balanserer og støtter hormonsystemet, slik at den gravide kroppen får full støtte i den prosessen den står overfor. Øvelsene styrker kvinnens nervesystem, øker toleransen for stress og gir en bedre fysisk smidighet. Kunnskap om ulike pusteteknikker vil gjøre det lettere å puste, opprettholde tilstedeværelse og stabilitet. Du vil lære verktøy som styrker både mor og barn under graviditet og fødsel. Fokus på pust, øvelser alle kan klare, meditasjon og avspenning. Yoga skaper kontakt med egen kropp og ditt barn, og du kan tillate deg å bare være, gi slipp på spenninger og hvile.

Å praktisere yoga under graviditeten er vidunderlig, ikke bare for deg under selve graviditeten, men også i forbindelse med fødsel og tiden etterpå. Du lærer puste og avspenningsteknikker som lindrer smerte og bidrar til økt blod-sirkulasjon, du styrker kroppen på en skånsom måte og får hvilt deg godt.

Velg mellom Studio og Online

GravidYoga kurset undervises samtidig i Studio og Online, så du kan velge hvordan du ønsker å delta. Online er via Zoom og du får tilsendt link til klassen i god tid før oppstart hver uke. Bare å rulle frem matten i ditt eget hjem og nyte en deilig stund! Du booker Online-klassen via påmeldingslinken.

 

Hvordan GravidYoga?

Vi starter alltid med å roe ned kroppen, rette fokus innover og jobbe med å fordype pusten. En liten stund der du kan forsøke å legge vekk alle andre tanker og bare ha fokus på deg selv. I GravidYoga, gjør du enkle, rolige øvelser basert på egen kapasitet. Fokus på fleksibilitet og gi slipp på spenninger, som ofte setter seg rundt hofter, bekken, rygg/skuldre/nakke. Alle stillinger kan modereres, så du kan gjøre yoga som passer best for deg og ditt barn. Hver øvelse gjøres i takt med din pust. Yogaøvelser stabiliserer bekkenet, åpner hoftene, trener bekkenbunnen, styrker og strekker ryggen og brystkassen – og løser opp spenninger i skuldre og nakke.

Flere internasjonale studier viser at praktisering av yoga gjennom graviditeten fører til mindre smerter før, under og etter fødsel. Studier viser at den gravide ofte også har raskere og mindre kompliserte fødsler og at den oppfattes som mindre smertefull, dersom den gravide har deltatt på yoga. Forskning viser at regelmessig yoga styrker muskulaturen og gjør kroppen bedre rustet til å bære frem et barn.

Du vil også bli introdusert for ulike pusteteknikker, som vil kunne hjelpe deg gjennom svangerskapet og ulike faser av fødselen. Ved å lære mer om hva pusten har å si for din helse, vil flere av disse pusteteknikkene være noe du tar med deg, også etter at du har født. Gjennom kurset vil du også få prøve ulike meditasjoner. På den måten vil du kunne finne dine favoritter, som du kan gjøre hjemme under og etter svangerskapet. Vi avslutter alltid med avspenning/hvile/shavasana. Der kropp og sinn får tid til å forene og integrere alt den har lært i løpet av klassen.

«Timene ble ukens høydepunkt! Rett og slett elsker stemningen, alle de gode tipsene og bare få lov til at være og slappe litt av der. Ikke så ofte man kan det i en veldig hektisk hverdag.»

Pusten

Pusten ivaretar vår fysiske, mentale og emosjonelle kropp. Under svangerskap og fødsel er en bevisst bruk av pusten helt essensielt. Ved å gjøre yoga og bli kjent med ulike pusteteknikker og hvordan de påvirker deg, kan du møte de forandringer som skjer fysisk, psykisk og energetisk gjennom svangerskapet og fødsel.

  • Gjennom lange dype åndedrag, der du puster inn/ut gjennom nesen, øker du oksygenopptaket med ti ganger, noe som fører til økt tilførsel av oksygen til både mor og barn, samtidig som vi lettere gir slipp på avfallsstoffer.
  • Ved å puste dypt og rolig aktiveres det parasympatiske nervesystemet, som gjør at kroppen roer ned. Kroppen produserer da mer oxytocin, et hormon som skaper velbehag og stimulerer sammentrekningene under fødsel. På den måten bidrar pusten til at kroppen gjør mindre motstand under fødsel.
  • Pusten styrker også ditt diafragma og ved å ha en sterk muskel i mellomgulvet blir det lettere å ha en rytme under fødsel. Muskelen gir også massasje til indre organer, som igjen fører til økt utskillelse av oxytocin.
  • Styrker ditt immunsystem.
  • Pust og sinn henger sammen. Ved uro og frykt, puster du raskere og mer overfladisk. Ved å puste rolig/langsomt inn og ut gjennom nesen, påvirker du ditt sinn- din mentale tilstand blir roligere.
  • Gjennom pusten fyller du på med energi, livskraft, glede og overskudd- det vi i yoga kaller prana.

 

Det er ikke så viktig å forstå alt som skjer under fødsel, det viktigste er å ha tillit, våge å gi ansvaret til din fantastiske kropps evne til å bære frem et barn. La deg styre av tillit og kjærlighet isteden for frykt. En gravid kvinne som føler seg trygg, vil kunne fokusere bedre, være mer stabil og ikke holde igjen. Gjennom yoga vil du få lære verktøy som hjelper deg å beholde kontrollen, slippe redsel, stole på din kraft, være til stedet her og nå og holde frykt på avstand.

  • Vær i flyten
  • Stol på deg selv
  • Slipp kontroll
  • Slipp redsel

 

«En fødsel er ingen eksamen. Det er en prosess som gir nytt liv» – Gro Siegwarth, jordmor.

Sett av tid til å prioritere deg selv & ditt barn. Kurset passer for alle stadier av graviditeten etter uke 12 og frem mot fødsel.

Flere tilbud

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.
YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser