Tips til å bygge deg opp igjen etter det berømte møtet med veggen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Å møte veggen og bli utbrent kan skje hvem som helst. Ofte blir man selv «tatt på senga», mens de rundt en har prøvd å si i fra over lengre tid. Og så står man der, full av skam, skjønner ingenting, og det eneste rådet man får er; gå hjem og hvil og ta tiden til hjelp. Grøss og gru! Vi som driver YogaHaven har selv kjent utbrentheten på kroppen og testet det meste av gode råd😅 Det er faktisk en av grunnene til at vi startet YogaHaven; ønsket om å bidra med de verktøyene vi selv har brukt, og også for å gjøre noe med den skammen!

Mange som blir utbrent har en egen evne til å drive seg selv hardt. De liker ofte når det er høyt tempo og har mange baller i lufta. Mange har også et sterkt konkurranse-instinkt, og/eller en kraftig indre pisk som driver en fremover, det blir aldri bra nok. Andre igjen syns det er vanskelig å si nei og er klassiske ja-mennesker. Kanskje vår identitet er sterkt knyttet opp til det å hjelpe og være tilstede for andre? Noen ganger kan det være ytre press over tid, eller kombinasjonen av livskrise med høyt jobb-press, som gjør at vi møter veggen. Det kan altså være både ytre og indre faktorer som gjør at akkurat du traff veggen. Det er som om du har strukket strikken for langt, og nå er det ikke mer å gå på, så strikken ryker. Eller som å kjøre bil i høy fart og høyt gir, og i stedet for at du slipper gassen og bremser rolig ned hver kveld, kjører du med gassen i bånn og bruker bremsen samtidig for å senke farten. Da sier det seg selv at bremsen til slutt ryker og du kjører rett i «veggen».

Når du har levd med så høyt press over tid er gjerne kroppen tom, hodet tåkete og alt kjennes flatt og veldig vanskelig ut. Noen er så slitne at de ikke klarer å komme seg ut av senga, eller lese. Skammen, ofte i lag med angst og/eller tungsinn, gnager og gnager. Det verker i kroppen, og du skjønner ingenting…. Da skal du vite at du er ikke alene. Vi er mange som har vært der, og er der, både kvinner og menn. Og det er hjelp å få! Først bør du gå til legen og få en full sjekk, og siden du har klart å kjøre deg selv så hardt (og du ikke har skjønt det) kan det også være nyttig å få hjelp av psykolog. Men, du trenger også gode verktøy for å bygge opp kroppen og hodet igjen – og ikke minst verktøy du kan bruke når  du opplever å stå i høyt press. For det kommer garantert tider der du møter høyt ytre og indre press igjen. Og en viktig del av «jobben» med å komme seg på bena igjen er å finne hvilket nivå (fart) du skal leve på og justere deg dit.

 

De verktøyene vi har hatt mest glede av er yoga, pust og meditasjon.

Ikke bare bygger de opp igjen kroppen og hodet, men de gir deg også verktøy du kan bruke når du står der i en situasjon hvor det ryker av topplokket og stresset er skyhøyt.

MediYoga (medisinsk yoga) er en rolig og skånsom form for yoga som er nøye utprøvd og testet i studier for å trygt kunne passe for alle. En skjønn, enkel yoga, som du kan utføre på stol om nødvendig, og som byr på en god variasjon av øvelser som er skreddersydd for en kropp med mye stress eller utbrenthet.

Vi selv og våre tidligere kursdeltagere melder om bedre søvn, økt indre ro, økt oppmerksomhet, mindre slitenhet og mindre smerter. Ikke minst får man mange aha opplevelser underveis, når man forstår og kjenner hva som skjer i kropp og sinn når man stresser!

Er du klar for å komme deg på beina igjen, slippe skammen og forstå hva det er i deg som gjør at du kan stå i så høyt press over tid? Få verktøy som du kan bruke hvor som helst, når som helst?

Sjekk når neste kurs i MediYoga for Stress&Utbrenthet med MediYoga lærer&terapeut og spesialsykepleier Frida begynner HER.

Men du, begynn i dag med å lade batteriene! Her er Fridas beste tips til å få mer energi og overskudd:

For meg er det:
🌳 Tur i skogen
🧘 Meditasjon
🤸Yoga (neida, jeg står ikke nødvendigvis på hodet 😅)
👩‍❤️‍👩 Tid med venner, kjæreste, familie
🐕🐎 Kos og aktiviteter med dyr
🌻Planter
🍓 Næringsrik mat
😴 NOK søvn
Hva gir deg overskudd? Lag deg en liste å ha tilgjengelig, så du kan gi deg selv en dose eller 10 hver dag! Flytt fokus til det som gir energi, og sørg for mer av det💪
Det er veldig lurt å investere litt tid hver dag i å fylle din egen tank. Å bli syk eller utbrent av stress er nemlig en langsom prosess, der du gradvis bruker mer energi enn du har tilgjengelig. Ingen vet akkurat hvor eller når din tålegrense går. Eller hva det er som gjør at kollapsen plutselig er et faktum.
For meg som har møtt veggen én gang, står daglig påfyll øverst på listen over daglige gjøremål! Det er ikke mye som skal til for å forebygge og vedlikeholde~ jeg setter av 10-90 minutter hver dag! Det er ikke mye… signifikant mye mindre tid enn det tok å bygge seg opp igjen etter en smell😏
Så med dette oppfordrer jeg deg til å ta deg et friminutt… Plugg inn laderen din 10 minutter🍀
God lading og varmt velkommen på kurs!
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.
YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser