Emosjonell stabilitet

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Emosjonell stabilitet

I forrige blogg-innlegg stilte vi spørsmålet «Du er ikke syk – det sitter bare i hodet» og du lærte litt om hvordan negative og positive tanker påvirker ditt energinivå. Du lærte også en meditasjon for å endre ditt grunnleggende emosjonelle nivå til det mer energigivende og oppløftende nivå. I dette blogg-innlegget skal vi se litt nærmere på emosjoner, for hva med de gangene der du blir helt overveldet og «tatt av» en sterk negativ emosjon?

Tenk på emosjoner som energi i bevegelse (energy in motion – emotion). Hva er det som setter den energien i bevegelse? En krangel med kjæresten, et ødelagt rykte, et tap av en ressurs el.l., etc. Emosjoner er din kropps naturlige reaksjon som forteller deg at noe er off, dette er ikke bra, du bør sørge for at det ikke skjer igjen. Eller dette var knallbra, la oss gjøre det igjen! Noen ganger er jo emosjoner veldig hjelpsomme, men andre ganger kan de være ganske utilpassede og merke personer og hendelser med negative følelser. Vi bærer på emosjonell bagasje som tynger oss, som gjør det vanskelig for oss å ha det hyggelig og fint. Kanskje du spiser kinesisk mat og det minner deg om en tidligere kjæreste som gjorde det slutt med deg, eller en regnfull dag trigger emosjoner som stammer fra en glemt barndomsopplevelse. Vi er kodet med opplevelser fra oppveksten og hele livet.

Men, når du er midt i en sterk negativ emosjonell opplevelse kan det føles som den varer for evig. Depresjon og angst kan lede til en nedadgående spiral av håpløse tanker. Men, hva er det lengste en emosjon har vart deg? En dag, noen timer, eller? Dr. Jill Boulty Taylor har funnet ut at emosjoner bare varer i 90 sekund dersom du lar vær å «mate» dem. Dersom du slipper taket i den historien som utløste emosjonen, vil ikke emosjonen bli hengende igjen. Så sant du ikke har en tilstand/sykdom eller opplevd en tragisk livshendelse, i så fall bør du søke helsehjelp.

Emosjoner kommer og går veldig raskt, hvis du bare venter lenge nok vil negative emosjoner dukke opp. Heldigvis kan du trene sinnet ditt til å håndtere sterke negative emosjoner med teknikken RAIN.

R: recognize – gjenkjenn de fornemmelsene i kroppen

A: accept – akseptere dem og gi slipp på historien, tillate emosjonen å løse seg opp

I:  investigate – utforsk hvordan det kjennes ut fysisk i kroppen

N: non-identify – gi slipp på historien du forteller deg selv om og om igjen, prøv å ikke identifisere deg med den. Observer heller emosjonen, fornemmelsene og tankene som et vitne til alt.

Øvelse

Sett deg til rette, ta noen dype pust helt ned i magen, lukk øynene og hent frem et minne fra noe som har vært vanskelig, ubehagelig, flaut, leit el.l. (ikke det værste du noen sinne har opplevd, bare noe som rørte ved deg litt negativt).

Virkelig fokuser på det minnet i ditt sinns øye.

R: gjenkjenn følelsene som oppstår i deg som følge av dette minnet, er det sinne, flaut, anger, eller noe annet.

A: prøv å akseptere følelsen, bare la den være som den er. Ikke prøv å pushe den bort, gjemme den, skyve den ut. Bare la den være.

Bare «si ja» til hvilken som helst følelse som er tilstede med dette minnet.

I: investigate – utforsk hvordan det kjennes det fysisk ut i kroppen din? Kanskje det er stramt i brystet, du har hodepine, klump i halsen….

Bli veldig nysgjerrig på hvordan emosjonene transformeres til noe fysisk i kroppen din.

N: non-identify – skjer ofte naturlig i løpet av disse tre stegene. Prøv her å ikke identifisere deg med emosjonen og fornemmelsene, at du ikke mater emosjonen ved å følge historien, prøv heller å observere som et vitne – som om du ser deg selv utenfra.

Du merker kanskje at emosjonen mister sin skarphet, sin makt over deg, at den ikke konsumerer hele din opplevelse lenger.

Prøv igjen, enten med den samme emosjonen eller en ny.

Gjenkjenn

Aksepter

Utforsk

Ikke-identifikasjon

Dersom du stadig overmannes av sterke negative følelser anbefaler vi at du i en periode fremover øver på dette hver dag samt hver gang du opplever en sterk emosjon. Etter hvert vil det bli automatisk i deg slik at du mer og mer kan håndtere sterke emosjoner på en hensiktsmessig måte.

 

EQ – emosjonell intelligens

EQ regnes som evnen til å forstå, benytte og håndtere sine egne emosjoner og følelser på positive måter for å avlaste stress, kommunisere effektivt, ha empati med andre, overvinne utfordringer og løse og minimere konflikter.

Emosjoner kan også samtidig drive deg fremover og løfte deg opp. Administrert riktig kan de bringe deg dit du vil være, til hva du vil gjøre og kan gi deg følelsen av betydning og mening i livet ditt. Emosjoner er en tilstand som er varig hvor vi kjenner oss feks glade og tilfredse, eller frustrerte, sorgfulle og deprimerte. Følelser er mer flyktige opplevelser i sinnet som plutselig aggresjon eller frykt over noen, feks nyheter på TV, eller et latterutbrudd over noe morsomt som skjer.

Hvis du kobler deg til dine emosjoner og administrerer dem godt og dermed finner stabilitet slik at følelsene bare blir krusninger i overflaten mens emosjonen av ro og glede blir den grunnleggende tilstanden, klarer du å gjøre intensjon om til handling og ta informerte beslutninger om det som betyr mest for deg, som: … å bygge sterkere relasjoner, lykkes på skolen og i jobben, og for å oppnå dine personlige mål.

Ferdighetene som gjør deg emosjonell intelligent (EQ) kan lett læres. Det er imidlertid viktig å huske at det er en forskjell mellom å bare lære om EQ og å bruke den kunnskapen i livet ditt. Bare fordi du vet at du skal gjøre noe, betyr ikke at du faktisk vil gjøre det – spesielt når du blir overveldet av stress … stress kan overstyre dine beste intensjoner.

Livet kommer i bølger for oss alle. Det er opp- og nedturer. Lær deg å surfe!

For å kunne endre din atferd og ditt liv permanent, må du lære å håndtere stress og stå opp under press … i øyeblikket, og i alle relasjoner. Dette må til for å kunne forbli emosjonelt bevisst. Når du mestrer dette, vil du oppdage at følelsene dine stabiliserer seg på et godt sted, og blir til din normale tilstand.

Nøkkelferdigheter for å bygge EQ:

  1. Selvbevissthet – å være klar over seg selv
  2. Selvledelse – å kunne lede seg selv
  3. Sosial bevissthet
  4. Relasjonsstyring – å være klar over, og å kunne håndtere, relasjonene sine. Også relasjonen med seg selv.

Disse nøkkelferdighetene er vekstmuligheter for å bli den du er ment å være. La oss se litt nærmere på hver av dem:

Den første nøkkelen …

  1. Selvbevissthet

Med økt selvbevissthet er du i en tilstand av selvobservasjon, du makter å anerkjenne dine egne følelser og hvordan de påvirker dine tanker og atferd.

Det kreves litt ærlighet fra deg selv, ditt indre, for å kunne omfavne og akseptere det du finner ut om dine egne mønstre.

I arbeidet mitt ser jeg at det er en prosess som folk vokser inn i – som starter med en åpenhet og aksept for det som er. Dette kan være en ganske så konfronterende prosess. Så vi må være litt tilgivende overfor oss selv.

Det krever også en vilje til å møte opp hver dag for å se innover, for å bli klar over hva det er som egentlig skjer. Vi må tydelig se og gjenkjenne våre egne programmeringer og mønstre. Dette bringer oss til selvbevissthet. Bevissthet om selvet.

Den andre nøkkelen …

  1. Selvledelse

Selvledelse vil si å ta ansvar for og endre det som må endres. Du har verktøy for hånden som kan brukes når sterke impulsive følelser og atferd dukker opp (f.eks RAIN), for å håndtere dine følelser og reaksjoner på en sunn og god måte.

I prosessen må du kanskje “rense” systemet ditt for å kunne gjøre de nødvendige endringene. Den lille hønsehjernen vår lyver ofte for oss, gir oss feil svar, og antenner en automatisk respons på noe, og så styres vi på ren automatikk i en utilsiktet retning som ikke er gunstig for oss.

I denne fasen vil det kunne være nyttig å ha støtte fra en coach. Jeg kaller denne delen av prosessen det store vekststadiet – veien til visdom. Her vil du finne det lettere å ta initiativ, følge opp forpliktelser og tilpasse deg endrede omstendigheter. Det krever litt øving for å klare å være ærlig og bevisst, på veien mot selvledelse

Den tredje nøkkelen …

  1. Sosial bevissthet

Når du føler deg koblet til deg selv igjen. At du føler deg hjemme og stabil med ditt eget vesen, at du kan omfavne deg selv. I denne tilstanden våkner du opp til følelsen av hvor vakre og nydelige omgivelsene dine er. Du kan komme til å føle kjærlighet til alt og alle i hele verden. Du vil kunne kjenne at empatien din har vokst.

Nå fornemmer og forstår du andre menneskers følelser, behov og bekymringer. Du fanger lett følelsesmessige signaler, du føler deg komfortabel sosialt, og gjenkjenner dynamikken i en gruppe eller organisasjon.

Den fjerde nøkkelen …

  1. Relasjons styring

Relasjonsstyring er det som gjør oss til mennesker – vi er sosiale vesener. Og hva er det vi trenger? Kjærlighet er alt vi trenger. Så enkelt og så vanskelig.

Når vi elsker, er vi i en tilstand av ren lykke, eufori og glede. Da er alt annet uviktig – er det ikke så?

Så jeg inviterer deg til å lukke øynene og kjenne inn i din kropp, tanke og sinn når du sier til deg selv ektefølt –  Jeg elsker deg!

Observer hva det gjør med kroppen din, med tankene dine – hvilke tanker kommer? Hva føler du? Hva med hjertet ditt? – Hva skjer?

Hva mer kan vi si, uten å bare snakke med hjernen igjen. Som vi nå vitenskapelig vet ikke alltid er et trofast og sannferdig verktøy.

Fra dette fjerde stadiet hvor vi kjenner på følelsen av å være lidenskapelig forelsket i alt og alle vil du vite hvordan du kan utvikle og opprettholde gode relasjoner, kommunisere tydelig, inspirere og påvirke andre, jobbe godt i et team og håndtere konflikter.

Denne tilstanden av kjærlig åpenhet påvirker alt –

Du er ikke lenger redd!

Din mentale, fysiske og åndelige helse har blitt sterkere – hjertet ditt er helbredet – og har blitt din viktigste rådgiver.

Ditt sosiale velvære, og dine relasjoner er helbredet.

Du står i din egen kraft og vet når du er kallet.

Takknemlighet er nøkkelen – Entusiasme er drivstoffet – Kjærlighet er kraften!

Ta kontakt for coaching med Karine Finne dersom du ønsker å utforske og styrke din emosjonelle stabilitet!

Hilsen Anne Siri og Karine, YogaHaven AS

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.
YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser