Hvor setter ditt stress seg?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hvor setter ditt stress seg?

8 tips til mer energi, kreativitet og overskudd!

Får du vondt i korsryggen eller nakke/skuldre? Eller kanskje begge steder? Vi kan se stress fra ulike perspektiv, og også i forhold til hvor ille stresset er og påvirker deg, og hvor lenge du har stått i stress. Hverdags-stress, som kan være mer eller mindre plagsomt, kommer ofte til syne i energi (chakra) systemet som ubalanse i sacral (det 2.ndre) og hals (det 5.te) chakra. Rent fysiologisk setter stresset seg ofte i korsryggen og/eller nakke/skuldre. Langvarig stress, og spesielt høyt eller økende stress over tid, som gjør at vi begynner å sove dårligere, som går ut over apetitten og fordøyelsen, som senker stemningsleiet eller øker angst-nivået skal vi se på i en senere blogg. Da snakker vi mer om utbrenthet og utmattelse og dette kommer til syne i flere chakra.

Stress er en naturlig og viktig kroppslig reaksjon på at vår organisme opplever «noe» som farlig. I utgangspunktet er kroppen designet for å respondere på akutt fare ved at vi enten sloss, flykter eller «fryser til», slik at vi kommer oss unna situasjonen på en eller annen måte. Det sendes signaler via nervesystemet som også øker mengden av hormonene adrenalin, nor-adrenalin og kortisol. Disse hormonene bidrar til at vi ikke opplever faren så stor (bjørnen oppleves som søtere og snillere), de spenner musklene slik at vi kan sloss/flykte, og de demper opplevelsen av hvor ubehagelig og vondt det egentlig er.

Hverdags og jobb-stress handler for mange om:

  • bekymringer for å ikke rekke tidsfrister
  • du har for mye å gjøre, for mange oppgaver
  • det oppleves uhåndterbart eller at du ikke har kunnskap god nok til å gjennomføre oppgaven(e)
  • du blir sittende foran pc’en og jobbe i lange strekk, du får ikke tid til å hvile.
  • du føler du ikke er god nok, at du ikke gjør jobben bra nok eller er god nok forelder/partner/venn.
  • alt du syns du burde gjøre og få til

 

Hva stresser deg?

Når vi er i stress over tid er det typisk at vi mister flyten og kreativiteten. Vi biter i oss all vår frustrasjon og bekymring.

Vi bærer bekymringene og oppgavene på skuldrene. Går på med krum rygg.

Hvordan beskrive påvirkningen av stress fra yogaens perspektiv?

Energisystemet, også kalt Chakrasystemet, sies å bestå av 7 ulike chakra (energihjul). Disse energihjulene ligger plassert langs ryggsøylen og sammenfaller med nerve-ansamlinger (plexus) i kroppen. De tre første chakraene handler mye om vår tilværelse og hvordan vi interagerer og har det i verden. Ved stress er det ofte det andre chakra, Sacralchakra, som kommer i ubalanse.

Sacralchakra, ligger ved korsryggen/livmor/hofter og knær, eggstokker/testikler, og i balanse er du full av kreativitet, lyst, lidenskap, optimistisk, åpen og du opplever å være i flyt. I ubalanse får vi gjerne et stort behov for kontroll, det motsatte av å være i flyt. Vi mister kreativiteten vår, blir opptatt av å gjøre riktig i stedet. Vi kan miste lysten (også den seksuelle) på livet, «juicen», svingen på hoftene (for kvinner), og vi kan føle oss isolerte. Vi blir stive og litt firkanta. Sacral-chakra handler også om følelsene våre. Legger vi lokk på følelsene, dytter de bort/skjuler dem, så stagnerer energien og chakra kommer i ubalanse. Dette kommer ofte til syne i korsryggen, hoftene og knærne. Er chakraet overaktivt kan vi bli voldsomt emosjonelle, la følelsene løpe fra med oss. Noen blir manipulerende, kontrollerende, veldig fikserte på sex. Kreative og dansende mennesker har ofte mye energi i sitt Sacralchakra.

I tillegg kommer også ofte Hals (Vishudda)-chakra i ubalanse, både av seg selv pga. stress, men også fordi Sacralchakra påvirker halschakra. Hals-chakra har med det å uttrykke seg å gjøre. I balanse klarer du klart og tydelig å uttrykke deg selv klart og tydelig, du uttrykker dine behov, meninger og kreativitet, og du er diplomatisk. Du snakker fra hjertet (som er i balanse med hjernen). Du evner også å lytte – lytte til andre og lytte til deg selv og din indre stemme. Så da skjønner du kanskje hvorfor halschakra kommer i ubalanse ved stress…. I ubalanse/blokkert kan du bli ekstremt kritisk, ha veldig sterke meninger, sladrete, skrike over andre. Eller det helt motsatte, du klarer ikke å uttrykke deg selv og dine behov. Du er hemmelighetsfull, holder ting for deg selv, blir ofte misforstått og er ikke god til å lytte. Hals-chakra sitt energisenter er i halsgropen og påvirker skjoldbrukskjertelen, nakke, øvre del av skuldre og kjeve. Gode talere og sangere har ofte mye energi og et godt balansert Hals-chakra.

Når det er sagt, så vil det også ofte være ubalanser i andre chakra også, spesielt rot-chakra og navle-chakra, som handler om selvfølelsen og energien vår. Dersom disse er i stor ubalanse er man gjerne på vei inn i eller man er allerede utbrent. Det kommer vi tilbake til 🙂

Hva så med det fysiologiske perspektiv?

Stress fører uten unntak til at vi mer eller mindre binder oss, holder inne følelser og ubehag, musklene blir strammere og står i spenn. Stress fører også til at du puster grunnere og kanskje også holder pusten.

Sitter du mye og jobber foran pc vil hofteleddsbøyeren etter hvert bli stram, denne trekker på bekkenets og ryggens posisjon og setter korsryggen i spenn. Når korsryggen er i spenn kan det godt forplante seg nedover i baken og oppover i ryggen mellom skulderbladene. Når vi holder inne det vi burde ha uttrykt, kommer det spenninger i kjeven og nakken. Kroppen ønsker også å beskytte seg og vi trekker oss gjerne litt sammen, spesielt trekkes skuldrene litt frem og innover, slipper brystkassen bakover og skjuler brystet/hjertet vår. Og det å sitte foran pc over tid vil jo også etter hvert sette seg i skuldre, armer/hender, nakke.

Muskler er skapt for å bevege deg. Når en muskel blir stående i spenn blir det dårligere sirkulasjon og den trekker gjerne på omkringliggende strukturer/ledd/muskler. En anspent muskel trenger å bli brukt. Når en muskel skal skape bevegelse/kraft må den trekke seg sammen. Når du beveger på en anspent stress-muskel vil du «tvinge» den til å trekke seg sammen og deretter slappe av. Dette bidrar til økt sirkulasjon og mindre smerte. Derfor er styrke-trening veldig viktig. Men, hvis du har fått så stram muskulatur at du har ofte og mye vondt, bør du også legge inn bevegelighetstrening og få tøyd godt ut.

 

8 tips til å få mer energi, kreativitet og overskudd!

  1. Hvil (I know, det kan være vanskelig, men ta deg en 10-minutter på sofaen hver dag og legg merke til hvor godt det begynner å gjøre med hele deg)
  2. Bring inn kreativitet i livet ditt – enten det er å strikke, male, synge, danse, padle, snekre, leke…, noe som gir deg glede og som du kan forsvinne inn i, glemme tiden litt.
  3. Er det vanskelig å si ifra? Øv; si ifra til en du stoler på at du kommer til å øve på å bli bedre til å si ifra.
  4. Lytt mer enn du prater! Prøv å være mer opptatt av den du snakker med, enn du er av deg selv.
  5. Har du mye innestengt sinne og frustrasjon? Få det ut! Gå i skogen og skrik, bruk en boksesekk eller puter og dælj løs. Sett deg i bilen og brøl alt du kan.
  6. Gå tur i skog og mark (det er både bra for hoftene og ryggen, hodet og energinivået)
  7. Begynn med styrketrening, er du utrent eller har mye spenninger er Pilates en fin treningsform. Pilates øker også din bevissthet ift. kroppsholdning og hvordan du bærer kroppen. I Pilates jobber vi også med pusten og core, samt tøyer. Pilates er et kinderegg!
  8. Legg til YinYoga hvis du har veldig stram muskulatur eller er sliten. I YinYoga lærer du å puste dypt og rolig samtidig som du strekker og tøyer bindevevet (her kan det sitte både spenninger og smerte) i rolige, enkle bevegelser. Du vil hjelpe kroppen over i hvile-modus og skru av stress-modus.

 

Har du lyst til å komme i gang med en gang med Pilates eller YinYoga anbefaler jeg å sjekke ut våre to nettkurs. I en begrenset periode vil du ved kjøp av begge samtidig få tilgang til HELE videoteket vårt med over 100 filmer på kjøpet!

Namaste, Anne Siri

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.

YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser