Hvorfor begynner flere og flere med yoga – Del 2

Ubegrenset tilgang til Yoga & Pilates

Det er lett å melde seg inn, lett å holde praktis eller trening vedlike og lett å avslutte når du ønsker.

I sist blogg-innlegg fikk du et innblikk i hvem det er som praktiserer yoga hos oss. Og vi lovte å se videre på hva kliniske studier viser. 

Selv om yoga har vært en erfaringsbasert praksis begynner en del av effektene å bli dokumentert i kliniske studier. I denne oppsummerings artikkelen fra 2020 (https://www.nccih.nih.gov/health/providers/digest/yoga-for-health-science)  kan vi blant annet lese følgende:

Yoga for barn og ungdommer

The American Academy of Pediatrics (AAP) anbefaler yoga som en trygg og potensielt effektiv terapi for barn og unge som strever med følelsesmessige, mentale, fysiske og oppmerksomhets-helseproblemer. Yoga kan bidra til selvregulering, bedre fokus, og håndtere problemer fredfullt. Yoga kan også bedre balansen, minske spenninger, og bedre styrken når yoga praktiseres jevnlig.

 

Yoga for eldre

Eldre kan ha nytte av yoga både pga. bevegelighet og styrke-trening men ikke minst pga. effekten yoga og meditasjon kan ha på hjernen. Studier på mødre med høyt stress har vist en økning i blodgjennomstrømning i hjernen og bedret kognitiv funksjon.

Yoga for bedre helse og velvære

Studier viser at yoga kan ha positiv effekt:

Bedre stressmestring

Bedre balanse

Positiv mental helse (resilliens og mentalt velvære)

Bedre helsevaner

Hjelper når man vil slutte å røyke

Vekt-kontroll

Yoga ved smerte

Studier viser at yoga kan ha positiv effekt på:

Fibromyalgi

Smerter i nedre del av rygg

Nakkesmerter

Hodepine

Artritt

Yoga ved Menopause problemer og søvn problemer

Yoga kan hjelpe med å lindre menopause symptomer like effektivt som andre metoder. Yoga kan også hjelpe mennesker som har søvnproblemer av ulik årsak (generelle søvnproblemer, stress, kreft, gravide, menopause, eldre).

Yoga ved kreft, KOLS, MS, Astma, angst, depresjon, hjerte/kar lidelser, diabetes, IBS (irritabel tarm syndrom)

Les mer i artikkelen dersom du er interessert. Det er spesielt effekten på livskvalitet som gjør seg gjeldende.

Trygghet

Yoga er generelt sett sikkert å praktisere/trene. Skadeomfanget er lavt, og de typiske skadene er strekk-skader. Alvorlige skader er sjeldne. Risikoen for å skade seg når man praktiserer yoga er lavere enn for andre fysiske aktiviteter.

Eldre, kvinner som er gravide, eller mennesker som har helse-utfordringer bør sjekke med sin lege først, og søke råd hos en av våre kvalifiserte yogalærer før de begynner, da de kanskje må modifisere eller unngå visse stillinger og pusteøvelser.

 

Yoga er bra for helsa!

Oppsummert kan vi vel bare si at yoga er bra helsen din! Både den fysiske og mentale helsen. Er du nysgjerrig? Kom på gratis prøvetime! Bruk rabattkoden VENNETILBUD og «kjøp» en Drop-in (link: https://yogahavenoslo.punchpass.com/passes/122029?check=1623830724)

 

Invester i deg selv!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.

YogaHaven AS
© 2022 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser