Wake up call en og to!

Ubegrenset tilgang til Yoga & Pilates

Det er lett å melde seg inn, lett å holde praktis eller trening vedlike og lett å avslutte når du ønsker.

-en historie om utbrenthet og hva vi som ledere eller foreldre modellerer for de rundt oss

For mange år tilbake hilste jeg på den berømte veggen. For min del handlet det om at jeg ikke kunne hvile. Jeg kunne rett og slett ikke tillate meg å hvile. Hvile var for meg noe tapere drev med, å hvile var det samme som å være verdiløs. Jeg så opp til alle som virket å få til alt; de hadde en spennende og krevende jobb, de hentet unger i barnehagen og skolen med et stort smil og masse energi, de handlet og lagde selvfølgelig en ordentlig middag-helst fra bunnen av og deretter kjørte de ungene på ulike aktiviteter, de var sosiale, var mye sammen med venner og inviterte stadig til selskap, de trente minst 3 ganger i uka, gikk tur med hunden og hver helg dro de på hytta eller i marka og gikk på tur – sammen med barna som selvfølgelig elsket det. Og alle struttet av energi og overskudd.

Når jeg leser dette så ser jeg jo galskapen, men allikevel – når jeg nå skal være 100% ærlig, så er det fremdeles en bitteliten del av meg som tenker at det der, det vil og burde jeg også få til…..

Det var ikke før en dag, midt i MediYogalærer- og terapeututdannelsen min, at jeg plutselig «så lyset». På vei hjem fra jobb hadde jeg handlet inn til middag og hentet unger på skolen og i barnehagen. Nå stod jeg ved kjøkkenbenken og skulle lage middag og deretter skulle jeg kjøre ungene på trening. Tårene trillet. Ikke fordi jeg var sliten og trøtt helt inn til margen og knapt visste hvordan jeg skulle klare å lage middag, men fordi jeg var skuffet over at jeg var sliten. Les det igjen; jeg var skuffet over at jeg var sliten! Da hørte jeg en streng indre stemme si; gå og legg deg på sofaen, du trenger å hvile! Så da lå jeg der og hvilte, da, og visste knapt hva jeg skulle ta meg til. Da sa en annen indre stemme; hvis du ligger her og hviler er du lat. Er du lat blir du feit. Er du feit, er du verdiløs. Oi – det var innsikt det! (og før du leser videre, det er ikke sånn at jeg gikk eller går rundt og tenker at overvektige er verdiløse, dette handlet ene og alene om meg selv og mitt eget syn på min verdi, og jeg skjems over å ha hatt sånne tanker, men sånn er det. Og det var jo dette verdisynet som hadde pisket meg rundt).

Men, ikke nok med det. Det gikk ikke mange dagene med hvile på sofaen etter jobb før datteren min på 9-10 år kom hjem en dag og spurte litt hånlig; mamma, hvorfor ligger du på sofaen? Er du syk, eller?

Ny Wake-up call! Shit, hva er det jeg har lært ungene mine? At å hvile ikke er bra???

Som leder, mellomleder, ansatt og/eller forelder er det fort gjort (tror jeg) å ubevisst gi inntrykk av verdier som gir uhelse. 

Har du ryddet i «dine skap»? Er du bevisst hva som er dine drivere og hva du modellerer for de rundt deg?

  • Er fokuset i din bedrift/hjemme å holde maska og være opptatt av hva andre tenker – eller er det å være autentisk?
  • Er det å gjøre alt perfekt, eller kultiverer dere selv-medfølelse og godt nok?
  • Er det fokus på alle manglene som må fikses og frykten for fremtiden eller takknemlighet for det dere har og gleden ved det?
  • Er det viktigere å sammenligne seg med andre eller ha fokus på og kultivere kreativitet?
  • Er det statussymbol å hele tiden være sliten og ha levert maksimalt hele tiden eller hvile og lek?
  • Er frykten blitt en livsstil eller setter dere av tid til stillhet og ro?
  • Er det glasset med rødvin på kvelden/etter jobb som gjør at du slapper av og får sove eller roer du ned med en god bok, en gåtur el.l?
  • Fokuserer dere på alt som burde vært gjort eller meningsfylt arbeid?
  • Har du alltid stålkontroll og mister aldri beherskelsen eller gir du slipp og «synger og danser og ler»?

Disse punktene er hentet fra Brene Brown’s 10 guideposts for Wholehearted living fra boken The gifts of imperfection og stammer fra hennes forskning på skam. Skam er en sterk drivkraft bak det å bli utbrent og er en driver for ens verdisyn. Anbefaler hennes lesing på det varmeste, nyttig ikke bare på et personlig plan, men også for deg som leder andre.

 

Til deg som er utbrent akkurat nå og ikke aner råd: det kommer til å gå bra!

Du må bare ta tiden til hjelp. Du har i lang, lang tid «kjørt med gassen i bunn og slitt ut bremsen din». Du trenger derfor å reparere «bremsen». Til det er MediYoga ved Stress, Utbrenthet og Fatigue et uvurderlig verktøy. I MediYoga lærer du nemlig å puste lange, dype åndedrag samtidig som du beveger kroppen mykt. Dette stimulerer kroppens brems (Vagus nerven), det øker blodgjennomstrømningen i hjernen og stimulerer fjerningen av slaggstoffer i hjernen. Med enkle mentale teknikker og kunnskap om hva som skjer med kroppen og hodet under langvarig stress kan du bygge deg opp igjen. Du lærer også å stilne sinnet gjennom enkle øvelser og meditasjon. Du kan høre vår egen Mediyoga ved stress, utbrenthet og fatigue-ekspert og spesialsykepleier Frida Storholt snakke om dette i Podcasten til Fantastisk Hälsa. Hun holder ikke bare kurs for utbrente, men er også hovedansvarlig for utdannelsen av instruktører og lærere i dette tema og er en av MediYoga international sine hovedlærere. Frida har også skrevet et nyttig blogginnlegg om STRESS:.

 

Hilsen Anne Siri, i stadig utvikling og undring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.

YogaHaven AS
© 2022 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser