MediYoga – når livet er litt for tøft

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Å slite psykisk

Stress, høye krav, fysisk inaktivitet, traumer/kritiske livshendelser og alkohol/rus-forbruk øker risikoen for å utvikle en psykisk lidelsem mediyoga kan hjelpe deg-

Mange er vi som har kjent at livet i perioder er litt for tøft og at det ikke alltid er like lett å få den hjelpen man trenger av helsevesenet. Det er ofte veldig lang ventetid for å komme til hos psykolog/psykiater/DPS, og det er veldig dyrt om man ønsker å gå privat. Om lag halvparten av den norske befolkningen (litt flere kvinner enn menn) får en psykisk lidelse/plage i løpet av livet. De vanligste lidelsene er angst og depresjon (Fakta om psykiske lidelser, Norsk Psykologforening).

Ifølge Folkehelseinstituttet er psykiske plager det viktigste helseproblemet blant barn og unge. Behandlingen av psykiske sykdommer og plager varierer med type lidelse og graden av plager. Søvnproblemer, livskriser, miste jobben, død i nær familie, sykdom, bli ranet på gata, samlivsbrudd, konkurs, dårlig relasjon til eksmann/kone og sjef eller kolleger øker også risikoen for psykiske lidelser. Altså det både du og jeg sikkert minst en gang i livet kommer til å møte på og stå i.

Å slite psykisk handler mye om en kropp og et sinn som på en eller annen måte er blitt overbelastet over tid eller på grunn av en alvorlig akutt situasjon som har oppstått. Ved belastning over tid er det ikke alltid like lett å merke det, overbelastningen kommer snikende på deg fordi kroppen vår er så utrolig god på å tilpasse seg.

Forskning viser vei

Det å finne ro i en slik stresset kropp kan være nyttig. Pusten sammen med rolige bevegelser i oppmerksom tilstedeværelse er en vei til slik ro. Yoga og meditasjon har derfor i en rekke studier vist seg å være effektivt mot plager som stress, søvnproblemer, angst og depresjon. I studien «Medical Yoga for Patients with Stress-Related Symptoms and Diagnoses in Primary Health Care: A Randomized Controlled Trial» viste MediYoga seg å være en effektiv behandling for å redusere stress og angst hos pasienter med stress-relaterte symptomer i primær helsetjenesten (Köhn et al 2013).

Ofte setter stress seg i ryggen også. MediYoga var den mest kostnadseffektive metoden mot ryggsmerter sammelignet med trening hos fysioterapeut og råd gitt av ryggspesialist (Nylund K., Hagberg J., Aboagye E., Lohela Karlsson M., Jensen I. Att förebygga funktionsnedsättande ryggbesvär. Enheten för interventions- och implementeringsforskning, Institutet för miljömedicin (IMM). Karolinska Institutet. Stockholm 2013.).

Ved DPS Vestfold, Psykiatrisk allmennpoliklinikk, i Sandefjord har psykiatrisk sykepleier og MediYoga Terapeut Hege Storhaug undervist MediYoga i gruppe for 60 pasienter over 4 år. Med evalueringsskjemaer før og etter 12 ukers intervensjon viser det seg at pasientene opplever bedre pust, mindre svimmelhet og depresjon. Pasientene har gjerne angst-problematikk (panikklidelse, ocd-lidelse, sosial fobi, generalisert angst) ofte samtidig med depresjon og andre komorbide tilstander (ref. Mediyoga International, 2019).

Du er ikke alene

MediYoga er også grunnen til at jeg og flere av mine kolleger er tilbake i jobb etter å ha møtt veggen på en eller annen måte. MediYoga har lært meg å lytte og ta hensyn til meg selv, til å forstå meg selv bedre. Jeg har blitt en mye bedre mor, partner, datter, venninne og kollega – og ikke minst; jeg har blitt glad i meg selv. Fyker ikke i taket for hver minste lille ting, beholder mye mer roen når det koker rundt meg, skjønner når strikken er strukket litt vel langt og stopper opp og henter meg inn igjen. Har til og med lært meg å hvile.

Våre timer

Hos oss på YogaHaven har vi flere typer MediYoga timer å velge mellom. Rolig MediYoga er for deg som er sliten eller syk, eller helt ny til MediYoga. Nivå 2 er for deg som har kommet deg opp igjen, men som fremdeles trenger å styrke nervesystemet, bedre balansen, eller som vil fortsette å forske på hvem du er? Selv om jeg anser meg selv for å være frisk nå, gjør jeg MediYoga for å forebygge og hente meg inn igjen. Lytte til hvor jeg er nå og hvor veien går videre.

Vi har også et eget kurs for deg som er utmattet og utbrent – et kurs som går i dybden og hvor du lærer hva det er som skjer i kroppen og hodet ved langvarig stress, slik at du forstår og kan gjøre deg nytte av de verktøyene du lærer.

Vi gjør MediYoga på deilige ullmatter, med gode, tunge tepper som vi bruker når vi hviler, puter og bolstere som gir støtte. Du kan til og med gjøre MediYoga på stol.

Vi har også MediYoga søvn. Programmene vi gjør på dette kurset er skreddersydd for å balansere blant annet nerve- og hormonsystemet, slik at kroppens evne til å regulere seg inn i hvile-og sovemodus kan bedres.

Ta kontakt med oss for spørsmål.

 

Håper vi sees på matta!

MediYoga – en vei til større innsikt og forståelse, hvile og restitusjon

Varm hilsen, Anne Siri, MediYoga lærer og terapeut

Flere

Innlegg

Pusten – del 2

Pust deg rolig og sterk! I forrige blogg-innlegg delte vi en del kunnskap, synspunkter og forskning om pustens magiske kraft. Det er mye å si

Pust dypt med YogaHaven, del 1

Pust dypt med YogaHaven – del 1 -en bloggserie der du får lære mer om den magiske pusten vår Kraften i pusten din! Det enkle

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.
YogaHaven AS