Pilates – helhetlig trening for alle

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ved å trene Pilates kan du oppnå en mer naturlig og god holdning, bli sterkere og mykere og få færre kroppslige plager og vondter. Pilates er en treningsform der du jobber med stabilitet og bevegelighet gjennom økt kroppsbevissthet, pust og aktivering og styrking av skjelettnær muskulatur. Øvelsene gjøres rolig med fokus på å synkronisere pust og bevegelse. Mange vil oppleve at metoden reduserer stress og bedrer konsentrasjonsevnen. Det er fokus på kvalitet i alle øvelser – og ikke kvantitet. Gjør heller 10 repetisjoner riktig, enn 20 feil.

Alle kan trene Pilates – både helt utrente og godt trente – og vil ha like stor glede av treningen.

Pilates er også en god metode å benytte til rehabilitering og opptrening (for eksempel etter prolaps, kneskade, fødsel etc).

Populær treningsform

Pilates er en veldig populær treningsform blant ballett dansere nettopp fordi du jobber med styrke, bevegelighet og koordinasjon samtidig, og fordi du utvikler styrken uten å løfte vekter. Du vil altså ikke bli stor som en body-builder av å trene Pilates, men du vil stramme opp og tone kroppen din.

Det er nok mest kvinner som trener Pilates, men flere og flere menn begynner å få øynene opp for denne treningsmetoden. Spiller du Golf, løper, går på ski, trener med vekter – ja, uansett så er Pilates en utrolig fin treningsform som du vil oppdage kan bidra til bedre utbytte og kvalitet i din andre trening. Med jevnlig Pilates-trening vil du oppleve å bli mykere, sterkere og få bedre balanse.  Du lærer hvordan du skal aktivere og bruke core (kjernemusklene) for å gjøre bevegelsene riktig og få god kraft-overføring. Mange som har hatt rygg og nakke/skulderplager i lang tid opplever å bli mye bedre.

Utbytte ved jevnlig Pilates-trening

  1. sterke mage og rygg muskler – mindre smerte og stivhet
  2. sterk igjennom hele kroppen
  3. økt bevegelighet
  4. bedre balanse
  5. bedre koordinasjon
  6. god, naturlig holdning
  7. økt kroppsbevissthet
  8. bedre konsentrasjonsevne
  9. dypere pust
  10. jo flere ganger du trener Pilates, jo tyngre blir det!

Joseph Pilates

Treningsformen ble utviklet av Joseph Pilates på begynnelsen og midten av 1900-tallet, og ble i starten kalt «Contrology» – fordi alle øvelsene utføres med rolige bevegelser og god kropps-kontroll, og jobber med både styrke, bevegelighet og stabilitet. Du kan ikke være bevegelig uten styrken, eller stabil – disse tre henger tett sammen. Jo mer bevegelig – jo sterkere bør du være med tanke på muskulaturen nær skjelettet. Treninger gir deg ikke store bulkete muskler som ved vekttrening. Metoden ble derfor raskt, og er fremdeles, en veldig ettertraktet treningsform blant ballet-dansere og turnere.

«Etter 10 ganger vil du føle deg bedre, etter 20 ganger vil du se forskjellen, og etter 30 ganger har du en helt ny kropp». – Joseph Pilates

Body-mind

Pilates er, som yoga, en body-mind treningsform. I Pilates er fokus alltid på at bevegelse følger pusten. Hver øvelse starter med aktivering av kjernen og pust. Alle øvelsene tilpasses det nivå man er på, med tanke på både styrke og bevegelighet. Hovedfokus er korrekt utførelse og kontakt med kjernemusklene. Så lenge du klarer å holde kontakt og utførelse kan du utfordre deg mer i øvelsene. Vi ønsker å lære kroppen riktig bevegelses og holdningsmønster – det er derfor treningen er så fin også med tanke på rehabilitering. Treningsformen krever en del konsentrasjon for å få til øvelsene riktig. I tillegg må du puste bevisst inn og ut sammen med bevegelsene. Derfor opplever mange en følelse av å ha «tømt hodet» etter en pilatestime.

Bli med du også!

Pilates er en super treningsform å kombinere med yoga, dans og annen trening. Prinsippene kan du overføre direkte til din Yoga-praksis. Min drømmeuke består av en klasse YogaFlow for en svett, energisk, deilig økt, en klasse YinYoga for de dype tøyingene og rolige bevegelsene der jeg kan smelte vekk, en klasse MediYoga for å få balansert energisystemet, pustet, stresset ned og tømt hodet, og en klasse Pilates for å få trent god styrke og kroppsholdning. Og så danse og kose meg på tur i Marka resten av tiden!

Her hos oss kan du bli med på live-klasser via Zoom eller i studio (når vi får åpne), du kan følge videoer fra vårt Videotek, og hvis du har lyst på en grundig innføring i Pilates og lære grunnteknikkene kan du ta nettkurset Grunnkurs i Pilates.

Hilsen Anne Siri, Pilates matte og Pilates reformer instruktør, Personlig trener, Yogalærer og medeier i YogaHaven!

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.
YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Online Yoga

Live via Zoom eller forhåndsinnspilte videoer