Sloss du mot eller danser du med stresset?

Ubegrenset tilgang til Yoga & Pilates

Det er lett å melde seg inn, lett å holde praktis eller trening vedlike og lett å avslutte når du ønsker.

Sloss du mot eller danser du med stresset?

Kropp og sinn påvirkes av stress, og kropp og sinn påvirker stress-responsen. Dersom du opplever akutt fare vil sansene, hjernen og kroppen respondere ved å sende signaler ut til muskler, hørsel, syn, indre organer etc. for at du skal bli i stand til å enten flykte, sloss eller spille død. Hjertefrekvensen og blodtrykket øker, blodet omfordeles fra indre organer til musklene, musklene blir spente – klare for å sloss eller løpe, synet og hørselen skjerpes, du får på skylapper. Men hva med de tankene du tenker i løpet av dagen og de følelsene som dukker opp i deg i løpet av en dag, du vet de som ligger der som et bakgrunnsteppe og ubevisst ofte surrer og går? Og hva med de kroppslige spenningene du bærer på, de høye skuldrene, vondten i ryggen som kommer og går eller andre diffuse smerter? Det du bærer med deg sender også signaler opp til hjernen (fra bindevevet, de indre organene mm via vagus nerven). Faktisk går det flere signaler fra kroppen og opp til hjernen via vagus nerven enn motsatt. Og disse signalene sier det er fare på ferde. Du må passe på, være på alerten. Det er dette som kan kalles langvarig stress.

Fun fact: 50-år gamle mediterende har den samme mengden hjerneceller som normale 25-åringer iht. forskning gjort ved Harvard.

Stress – en vane?

Vi har nevnt det i tidligere Blogg-innlegg og nevner det igjen; hjernen vår er fra gammelt av innstilt på å oppdage fare – for at vi som individ skal overleve. Derfor er det så mye enklere for oss å «se» alt som er negativt, farlig, skamfult etc. Og når vi da ikke har et bevisst forhold til dette blir det kronisk stress, noe som går og rusler i bakgrunnen (styggen på ryggen, gnomen etc). Visste du at dette «bakgrunns-stresset» blir en vane? At hjernen og kroppen er så tilpasningsdyktige at det vi gjør og tenker hele tiden til slutt blir «operandus modi»» – en vane. Så når du stresser i vei pga. jobb, kjæreste, barn, relasjoner, eller hva du stresser med så har du nok gjort det før.

Men, er stress egentlig så farlig? Dersom du ønsker å leve et rikt og meningsfullt liv, så må du nødvendigvis utfordre dine egne komfort-grenser innimellom. Ønsker du f.eks. gode relasjoner så krever det at du møter opp, også når dere er uenige, krangler ol. Dette oppfatter kroppen og hjernen som stress. Stress er altså en veldig naturlig og ikke minst viktig reaksjon, ikke bare for overlevelse ved akutt fare, men for å være i livet med alle dets opp og ned-turer.

Bekjempe stress?

Spørsmålet blir da; hvordan håndterer du stress? Hvis du har en ide om at du må bekjempe stress, sloss mot det, bryte vanen, ikke ha stress eller være stresset, hva forteller du da kropp og sinn? Du forteller faktisk at her skal det sloss! Og da er du jo faktisk på an igjen – og du kommer aldri unna de skadelige stressresponsene (forhøyet blodtrykk og blodlipid-verdier, anspenthet og smerte, økt risiko for diabetes, hukommelses-problemer, dårlig søvn mm).

Vær en skipper i eget liv!

Se for deg skipperen på et skip. Skipperen må kunne styre fartøyet i all slags farvann. Stille sjø, undersjøiske skjær, synlige skjær, grunt og dypt farvann, uvær og storm, lave bølger og høye bølger. Akkurat slik du må i ditt liv. Dersom skipperen ikke lærer å seile i alt slags vær, seile bølgene, vil skipet kantre og synke. I overført betydning betyr det at du ikke bør legge lokk på følelsene og tankene dine eller la deg styre av følelsene og tankene dine. Du må lære å seile med følelsene og tankene, la de bli din venn, surfe bølgene om du vil. Det gjelder å få til en flyt mellom tanker og følelser, begge veier. Ikke være bare oppe i hodet, nede i hjertet eller med oppmerksomheten vendt utover.

Kan yoga og meditasjon være verktøy for god flyt?

I yoga «settes» kroppen inn i ulike posisjoner (asanas) som er mer eller mindre utfordrende. Og så bes du om å puste dypt og rolig i disse posisjonene. Du øver altså på å møte et ytre påført stress med ro og tilstedeværelse. Pusten i seg selv stimulerer også og aktiverer vagus nerven, som i sin tur sender signaler til kropp og sinn om at her er det ingen fare på ferde. Pusten er som vi sier «en bro mellom kropp og sinn». Dyp og rolig pust roer også ned tankekjør, hjertefrekvens, blodtrykk etc. (alle de negative effektene av stress). Meditasjon og en meditativ tilstedeværelse under yoga kan bidra til økt innsikt og forståelse av deg selv, dine tanker og følelser. Du kan komme i kontakt med dypere liggende ideer og verdier som du lever etter.

Intensjonen du setter er viktig!

Du har sikkert hørt om placebo-effekten og hvor viktig det er å være klar over og bruke den. Går du inn i noe med en positiv innstilling, en innstilling om at dette skal du klare, dette blir du frisk av etc. vil du med større sannsynlighet få til det eller bli frisk. Går du derimot inn med en negativ innstilling om at dette kommer aldri til å gå, jeg kommer aldri til å bli frisk, jeg kommer aldri til å bli kvitt smerten, så er det større sannsynlighet for at det vil skje.

Intensjonen din når du setter deg på matten eller hvordan du ønsker å være i livet er derfor veldig viktig. Yoga og meditasjon kan fort bli bedøvende medisin hvis ikke. Du kan lære å puste deg igjennom hvilken som helst fysisk og psykisk smerte. Trykke den ned vha pusten din. Akkurat som en kork som flyter på vann som du trykker ned. Men, den forsvinner ikke, når du tar bort pusten vil den flyte opp igjen til overflaten. Du må derfor ha et bevisst forhold til (intensjon) hvordan du ønsker å bruke yoga og meditasjon som verktøy. Først da kan du oppleve at du både blir bedre kjent med deg selv og dine mønstre og vaner, og skape endring for deg selv. Først da vil du få fullt utbytte av yogaens og meditasjonens effekter! Du må være villig til å gå i dypet av deg selv, se på «dritten», skammen, alle de ubehagelige opplevelsene og følelsene du har med deg. Du må også være villig til å endre vane. Visste du at det tar 40 dager å endre en vane?

Med deg selv i førersetet kan du få et rikt liv!

Invester i deg selv – lag deg nye og mer hensiktsmessige vaner, titt innover og utover, lær å seile skuta di!

 

Vi er her for deg om du ønsker inspirasjon og støtte på veien! Med et Fullt eller Online medlemskap kan du få inspirasjon fra vår nye katalog i videoteket: Endre vane på 40 dager! Her har vi satt sammen et knippe korte puste, meditasjon og yogaprogram, som du kan velge mellom og gjøre 40 dager i strekk. Eller hvis du er i kne-stående og trenger litt ekstra støtte, da anbefaler vi Stress&Utbrenthet kurset som starter 6. september.

 

Ps. dersom du har depresjon, angst, PTSD el.l. bør du oppsøke lege/psykolog/psykiater før du eventuelt begynner med yoga og meditasjon.

 

4 enkle steg for å lykkes:

  1. Sett din intensjon – ditt hvorfor

For å få til endring må vi gi hjernen vår en kraftfull, motiverende grunn. Se for deg hvor mye bedre livet ditt vil bli med denne ny vanen på plass.

  1. Gjør det lett for deg selv

Hvis du for eksempel ønsker å gjøre yoga eller meditere hver morgen gjør det så komfortabelt og enkelt å få til som mulig. Kanskje ha en god matte eller pute å praktisere på, tenne lys eller noe annet som gir deg god-følelse. Og gi deg selv en belønning etterpå, for eksempel en god kopp te/kaffe.

  1. Mål resultatene

Hver kveld før du legger deg reflekterer du over hvordan du klarte det i dag og hvordan det har påvirket deg og dagen din. «Vant du i dag?»

  1. Design den rette vanen

Ønsker du å spise mer grønnsaker legg dem frem så de er synlige og lett tilgjengelige. Ønsker du å gjøre Yoga – sett matten frem og lag en plass til den som er lett å anvende. Treff andre som driver med yoga eller meditasjon. Kjøp en inspirerende bok.

Disse stegene er enkle måter å ta styring over livet ditt på uten at du trykker deg selv ned eller sloss mot stresset.

 

Treat your mind like a child. Dr. Chintamani Gautam

Belønn deg selv og nyt prosessen!

 

Hilsen Anne Siri, medeier, MediYoga terapeut&lærer og tidligere «møtt veggen» dame.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.

YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser