Synge i dusjen virker!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Hei kjære Yoga venn!

Dette har jeg lyst til å dele med deg. Og så skal du få noen veldig enkle øvelser.

Kroppen vår er satt sammen på en helt utrolig måte, og jo mer jeg lærer om kroppen, jo mer fascinert blir jeg.

Vi vet at stress virker på oss, og over tid vil det slite oss ut. Ofte så er vi ikke klar over at vi faktisk har et stresset system.

Den gode nyheten er at vi kan gjøre noe med det når vi blir klar over det. Hurra!

Vagus nerven er den lengste og mest komplekse nerven i kroppen, og knytter hjernen til de fleste viktige organene våre som tarm, mage, hjerte og lunger. Altså påvirker den vårt åndedrett, vår fordøyelse, og hjerterytmen. Dette er styrt av det autonome nervesystemet. Det som gjør at noen oppgaver i kroppen går helt av seg selv uten at vi behøver å tenke på det. I det nervesystemet har vi «en gass» og «en brems»

Ved stress er det gassen som settes i gang. Det sympatiske nervesystem fyrer opp stresshormoner som gjør at vi hyperventilerer, får hjertebank og diare. Vi kaller det vår fight, flight, freeze mekanisme.

Stress kan være påført ved traumer, for mye jobb og høyt jobbtempo, vanskelige relasjoner, feilernæring, rusmidler, medisiner, sykdom og angst.

Så har vi den andre delen av det autonome nervesystem som roer ned og bremser, det parasympatiske nervesystem. Det gir avslapning og hvile. Vi kan kose oss, slappe av, sove godt, vi er glade og energiske, føler oss inspirert og kjærlige, tilknyttet våre kjære, friskner til og husker bedre.

Når vi er i stress, har vi en lav vagal tone. Når vi er i ro, har vi en høy vagal tone. Denne tonen/vibrasjonen kan vi påvirke om vi er den bevisst.

Alle delene i kroppen har sin unike funksjon, og alt er koblet sammen på en eller annen måte. Noe tenker vi er logisk, at henger sammen, mens andre ting har vi ikke en gang tenkt tanken på kan ha en sammenheng. Og hva gjør vi vel ikke når vi har mye å gjøre, er stresset, er sinte, frustrerte? Jo, vi biter tennene sammen og går på med krum rygg.

Og siden kjeven henger sammen med nakke, og nakke med mage, mage med hjernen, pustemuskelen med kjeve, da er det kanskje ikke så rart at vi fort kommer inn i en ond sirkel, der vi kan oppleve alt fra ømme muskler, stiv nakke, vondt i magen, migrene, fordøyelsesproblemer, konsentrasjonsproblemer, angst, uro og depresjon.

Som Yin yoga instruktør og helhetsterapeut lærer vi for eksempel at øyne og nakke henger sammen, kjeve og nakke, nakke og mage, hele systemet vårt henger sammen, og ved plager ett sted kan det kjennes et annet sted også.

Av samme grunn er det ikke alltid like enkelt å finne årsaken til ulike problemer, fordi alt henger sammen med alt, og hva er egentlig hovedårsaken til problemet? Hovedårsaken kan like så godt ligge i det mentale og emosjonelle.

Som overskriften sier, i dag har jeg lyst å gi deg en liten utfordring. Du skal selv få teste hvordan det kjennes når du har gjort disse øvelsene en ukes tid. Så hiv deg på. Ta utfordringen!

Gode og veldig lette øvelser for å vekke Vagus nervens bremse system. Vi høyner den vagale tonen:

  1. Kalddusj (gjerne om morgenen) eller kaldt vann i ansiktet
  2. Gurgle vann – musklene i halsen stimulerer nerven
  3. Synging eller chanting – holder å bare synge Aaaaaa (slapp av i kjeve og hals)
  4. Latter – glede og lykkefølelse (til og med å trekke på smilebåndene enda du ikke er spesielt glad virker)
  5. Dyp og sakte pust – 5 sek inn, 5 sek ut i tre minutter så ofte du kan
  6. Generell trening og rolige spasertur
  7. Enhver form for hvile – lese, lytte til musikk, se barn leke, meditere
  8. Massasje – spesielt nakke
  9. Gjør i tillegg din rolige yoga – MediYoga eller YinYoga. Rolig yoga aktiverer nemlig Vagus nerven gjennom sitt fokus på langsom og dyp pust, hvile og avspenning. Dermed klarer vi å sove bedre, tar bedre valg fra et ikke stresset system og vi føler oss glade og energiske. Fascinerende ikke sant?

Så synge i dusjen om morgenen virker!

Når du så har tatt en iskald avslutning på dusjen og de andre i huset har våknet av din gurgling og synging, sitter latteren løst 😀 Da er det bare å sette seg ned med et smil om munnen og puste i 3 minutter etterfulgt av en deilig rolig spasertur.

Synes du også at det er spennende å oppdage hvordan kroppen fungerer, henger sammen og hva du kan gjøre selv?

Søndag 7. mars inviterer vi deg til workshop med tema «the Vagus nerve: MediYoga and the Science of Psychophysiological Fitness in Times of Stress». Her vil du få gjøre Fridas nydelige MediYoga og lære om siste nytt innen forskning på Vagus nerven fra klinisk forsker ved Smerteklinikken på Ullevål Sykehus, Charles E. Paccione.

Les mer og meld deg på HER.

Etter vinterferien vil vi også lansere nye nettkurs – blant annet i Yin Yoga der du vil få innblikk i den fantastiske kroppen vår, og ikke minst enkle tips til hva du selv kan gjøre i hverdagen for at hele ditt system skal kunne ha det bedre, samt deilig rolig yoga praksis for å komme i balanse og roe ned.

PS: Det kreves ikke annet av deg en at du blir med. Dette passer for alle uansett nivå fra før av, og hva du ellers driver med. Velkommen!

Hilsen Karine Finne, YinYoga instruktør og medeier YogaHaven

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.
YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser