Ungdommen! Hjertene våre banker litt ekstra for de unge.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Vi ønsker oss at de skal ha en ungdomstid med god utvikling og læring, en tid for trygg utforskning av livet, med flere arenaer hvor de finner det som er riktig og viktig for at akkurat hen skal ha det bra.
Vi vet at bevegelse er sunt og et trygt fellesskap og gode samtalepartnere er sunt for både fysisk, psykisk og sosial helse.

 «Ungdomstiden kan kjennes ut som en berg- og dalbane som aldri tar slutt!Å være ungdom er utfordrende, hormoner som hopper og spretter, hjernen utvikles så du knapt kjenner deg selv igjen, skifter av skoler og venner, viktige valg skal tas og mange føler et voldsomt press fra flere kanter. For noen kan det kjennes spennende og gøy, mens andre synes det er utfordrende, slitsomt og skummelt. Alle kjenner som regel på litt av alt i perioder, men det kan også skape stress og fysiske plager.» Hilde Land, Livsttilscoach og MediYoga instruktør med fordypning Unge & Psykisk helse

 

«It takes a village…» Hvordan kan vi bidra i lokalmiljøet?

Vi ser med glede at blant annet bydel Grünerløkka nå setter fokus på de unges fysiske og mentale helse, som en helhetlig tilnærming. Vi håper flere bydeler og kommuner satser på dette! Det er lange ventelister flere steder for hjelp og veiledning, og et ganske begrenset tilbud om aktiviteter som passer for ungdom. Vi ønsker å bidra ved å tilby aktivitet og veiledning i et hyggelig og uformelt miljø for ungdommen. YogaHaven er er et sted for bevegelse og ro, helse og velvære, og ønsker å bidra til at helt alminnelige folk skal finne et godt sted å være med en aktivitet som gir mening og glede. Da er selvsagt alle aldersgrupper velkomne!

 

Aktivitet

Organisert idrett er en viktig del av mange ungdommers liv. Men i løpet av ungdomstiden slutter ca 60% av de aktive ungdommene med sin idrett, i følge Norsk Idrettsforbund (1) «En ny rapport fra NOVA basert på Ungdata-undersøkelsen 2018 viser at organisert idrett er den sterkeste faktoren til at ungdommer holder seg fysisk aktive. Rapporten viser samtidig at mange ungdommer velger å slutte med organisert idrett.»

At aktivitet er en viktig hjørnesten for god helse, sammen med kosthold og god søvn, er godt etablert kunnskap. Når så mange unge velger å slutte med sin idrett eller organiserte aktivitet, er det ikke nødvendigvis så rart. Ungdommen går igjennom en enorm utvikling- de blir motorisk klønete, blir mer opptatt av andres meninger og bærer preg av at hormonsystemet og hjernen er under en seriøs oppgradering som tar mye energi og krefter (2). Det er heller ikke alle som er skapt for eller trives med konkurranseidrett eller lagsport. Alle vi som har ungdom i hus, vet også at å bli med familien på søndagstur i skogen ikke lokker selv den mest ambisiøse tenåring ut av hulen på rommet sitt.

Det er ikke alle som vet om alternativene til organisert fotball, turn og korps. Yoga er nok litt ukjent for en del fortsatt? Yoga finnes jo i mange former og «serveres» på ulikt vis. Hos oss på YogaHaven legger vi vekt på at dette er en aktivitet som passer for helt alminnelige folk. Vi har en religions-nøytral tilnærming til yoga, praktiserer i vanlig treningstøy og har god kunnskap om trening, fysiologi og psykologi så vel som yoga. Yoga er i sin opprinnelse en helhetlig disiplin- en treningsform for både kropp og sinn og en filosofisk, vennlig tilnærming til å finne balanse i livet generelt.

 

Hvile

Alle som har vært tenåring eller har en tenåring i hus, har nok erfart at ungdomstiden kan være er en særdeles slitsom tid. Man er trøtt og sliten, og noen kjenner på litt her og der vondter (3). Da frister ikke hverken fysisk eller mental aktivitet! Det er ikke så rart at det å ligge under teppet på rommet og surfe på mobilen kjennes som en overkommerlig, underholdende aktivitet for mange. Men, det gir jo ikke hjernen eller nervesystemet særlig kvalitetshvile, ettersom kroppen ligger i ro men likevel får veldig mange inntrykk. Behovet for hvile er stort- men ungdom i dag vet kanskje ikke helt hvordan de skal få hvilt effektivt? Vår erfaring er at ungdommenes favorittøvelse i yoga er den guidede hvilen. Der får de ligge behagelig under teppet, og guides inn i en dyp og godtgjørende hvile.

Den gode avspenningen etter aktivitet kan være en god øvelse mot både smerter og søvnutfordringer. I Norge sliter ca 1/5 av ungdommene med hodepine (4) og forskning viser til at bare ca 15% av ungdommene får tilstrekkelig søvn (2). Kunnskap om søvnhygiene, bevegelse, avspenningsavspenningsteknikker anbefales som ikke medikamentelle tiltak mot både smerte- og søvnproblematikk (5). Yoga, meditasjon og avspenningsteknikker er godt dokumenterte, skånsomme øvelser som kan fremme søvn og velvære.

 

Kunnskap

«Det er du (som voksen) som må se på ungdommen med forståelse. Det er ditt milde blikk som skal være det trygge stedet å komme tilbake til» Hedvig Montgomery, Ungdomsårene

Kunnskap hos både foreldre og ungdom er viktig for å kunne gi god støtte og manøvrere seg litt smidigere gjennom denne tiden. På YogaHaven ønsker vi å bidra i form av workshops og minikurs med aktuelle tema som ungdommens utvikling, stress og søvn. Vi har også en MediYoga instruktør & Livstillscoach med fordypningskurs i Ungdom og psykisk helse for veiledning av voksne og ungdom, og en psykolog som vil være tilgjengelig fra januar. Kombinert med våre egne yogaklasser for ungdommen spesielt, ønsker vi å formidle balanse i livet; både i bokstavelig og i overført betydning.

«Mange unge bekymrer seg mye, om mye og alle valg som skal tas. Valgmulighetene er uendelige, for mange synes noen. De kjenner på press på skolen, fra venner, familie og ikke minst sosiale medier. De skal være tilgjengelige hele døgnet. Helst skal de være utadvendte, flinke på skolen, ha masse venner, gode i sport eller glade i å trene, ha en kul klesstil osv. Ikke lett når vi vet at ca 30% av befolkningen er introverte og karakterskalaen faktisk er fra 1-6 (ikke 4-6). Ikke rart noen føler på stress, forventningspress, ensomhet og angst. Dette kan gi symptomer i fysiske plager som hodepine, stive skuldre og nakke, magevondt osv. Mange kan føle seg annerledes og tror de er de eneste som kjenner på slike følelser. Sannheten er at mange føler det samme.» Hilde Land, Livsttilscoach og MediYoga instruktør med fordypning Unge & Psykisk helse

For oversikt over våre kommende workshops for ungdom, kan du se her

For oversikt over våre ungdomsklasser, se her.

Hjertlig velkommen til oss!

Med vennlig hilsen

Hilde Land (Livstilssveileder, MediYoga instruktør med fordypning i unge & psykisk helse)

Frida Storholt (medeier, mediyoga lærer)

 

1) (https://www.idrettsforbundet.no/nyheter/2019/tre-av-fire-ungdommer-er-med-i-et-idrettslag-i-lopet-av-ungdomstiden–men-fortsatt-er-frafallet-for-stort/).

2)Frances E. Jensen; Tenåringshjernen – hjerneforskerens overlevelsesguide til livet med ungdom

3) Hedvig Montgomery & Eivind Sæther; Ungdomsårene

4) https://www.helsebiblioteket.no/pediatriveiledere?menuitemkeylev1=5962&menuitemkeylev2=5973&key=144644

5) https://www.helsedirektoratet.no/tema/sovn/sovn-og-sovnvansker; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/opioider/for-oppstart-av-opioidbehandling/alternativer-til-opioider/hvis-det-er-behov-for-strukturert-behandling-av-langvarig-smerte-er-ikke-medikamentelle-tiltak-den-korrekte-behandlingen-for-de-aller-fleste-eventuelt-i-kombinasjon-med-ikke-opioidholdige-legemidler

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.

YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser