MediYoga for søvn

Du vil lære yoga for å optimalisere døgnrytmen og skape balanse i nerve- og hormonsystemet slik at du kan begynne å sove bedre og mer.

MediYoga for søvn

Du vil lære yoga for å optimalisere døgnrytmen og skape balanse i nerve- og hormonsystemet slik at du kan begynne å sove bedre og mer.
Påmelding:

MediYoga for god søvn

At søvn er viktig for oss, er åpenbart. Vi tilbringer ca. 1/3 av livet i søvn. De fleste av oss kjenner når vi har sovet nok: vi våkner uthvilte, glade og opplagte, inspirerte. I perioder med god søvn er vi kreative, fokuserte og friske, og har opplevelsen av et meningsfylt liv. De fleste av oss vil i løpet av livet oppleve perioder med lite søvn eller dårlig søvnkvalitet, og har kjent hvordan både kropp og sinn påvirkes. Vi våkner trøtte og tunge i både kropp og sinn, mange kjenner på uro og svingende humør, utålmodighet, dårlig hukommelsen, og vi føler oss generelt uopplagte. Slik er jo livet innimellom for de fleste. Men når det blir regelen i stedet for unntaket, da kan vi utvikle et helseproblem. I følge verdens helseorganisasjon står vi nå ovenfor en søvnmangelepidemi. Det er åpenbart at mange av oss får for lite søvn over for lange perioder av livet, og det går på helsa løs og øker risikoen for en rekke sykdommer og plager. Det ser ut til at Shakespeare hadde rett;

«Søvn er livets mest næringsrike rett»!

I følge Folkehelseinstituttet er søvnvansker blant de vanligste helseplagene i befolkningen og et debutsymptom ved de fleste psykiske lidelser. Rundt en av tre voksne sliter ukentlig med søvnen, mens inntil 15 prosent av den norske befolkningen har insomni av mer langvarig art.  Flere norske undersøkelser har vist at søvnvansker er en sterk og uavhengig risikofaktor for både langtidssykefravær og varig uføretrygd.

Forskning på MediYoga viser at deltagerne sov bedre i den perioden de gjorde yoga. Dette stemmer godt overens med annen forskning på yoga, mindfulness, meditasjon og avspenning, teknikker som hver for seg kan ha god effekt på søvn og som gjerne anbefales også av søvnekspertisen som tiltak for å fremme bedre søvn. I våre MediYoga kurs som er fokusert på å bedre søvnkvaliteten, vil du få gjøre flere programmer som er spesialdesignet for å støtte kroppen til å optimalisere døgnrytme og balanse i nerve- og hormonsystemet slik at du kan begynne å sove bedre og mer. Du vil også få masse tips til hva du ellers kan gjøre av justeringer i livet ditt slik at du igjen kan se frem til kvelden og sove godt om natten.

Deltagere rapporterer om svært gode resultater etter kort tid, med kortere innsovningstid og flere timer god søvn.

 

Hva er MediYoga?

MediYoga (medisinsk yoga) generelt er en rolig og skånsom form for yoga som er nøye utprøvd og testet i studier for å trygt kunne passe for alle. En deilig enkel yoga, som du kan utføre på stol om nødvendig, og som byr på en god variasjon av programmer. Alt fra veldig korte, rolige programmer til litt mer aktive, fysiske programmer- men alltid med fokus på rolige bevegelser i takt med pusten. Alltid med like stort fokus på ro og konsentrasjon, oppmerksomt nærvær og vennlighet til egen kropp. Alle øvelsene gjøres med utgangspunkt i den enkeltes kapasitet og evne. Forskning viser en rekke helsemessige fordeler med denne typen yoga, både i forhold til stress, ryggplager, hjertelidelser, søvn, og smertetilstander med mer. MediYoga er generelt et fantastisk enkelt og effektivt verktøy for å redusere stress i dagens travle samfunn. Med enkle, rolige yogaøvelser og pusteteknikker, dyp avspenning og meditasjon blir kroppens funksjoner balansert, slik at du kan oppleve mykere kropp, roligere sinn, god helse, mer velvære, ro og overskudd.

I løpet av en MediYogaklasse vil du alltid guides gjennom pusteøvelser, bevegelse i takt med pusten, håndstillinger, hvile og meditasjon. Alle disse elementene er like viktige, men pusten spiller en overordnet rolle som den viktigste kroppsfunksjonen vi har. Pusten er knyttet til hvordan vi har det både fysisk og følelsesmessig, og ved å bevisst påvirke pusten kan vi direkte påvirke hvordan vi har det, og dermed også påvirke vår balanse i både kropp og sinn. Derfor kan absolutt alle gjøre MediYoga- hvis du kan puste, kan du gjøre MediYoga! Å bevege seg rolig i takt med pusten har en beroligende effekt, og stimulerer den delen av nervesystemet som står for ro, hvile, fordøyelse, ettertanke, søvn; den parasympatiske delen av det autonome nervesystemet. Nivået av stresshormoner senkes. Når kroppen på denne måten reguleres til hvilemodus, vil sirkulasjon til hud, fordøyelsesorganene, slimhinner osv prioriteres, slik at kroppen kan restaurere og fornye, stram muskulatur og bindevev slipper opp spenninger og både kropp og sinn kobles ut av «stress modus». Tankene blir roligere. Hvilen mellom øvelsene og etter MediYoga programmet er viktig for å gi kroppen tid til å integrere effekten, og for mange av oss har det å hvile blitt et moment vi faktisk behøver å trene på! Å være i ro, kjenne etter hvordan det oppleves i kroppen, gi kroppen tid og tillit er for mange i dag uvant, men en treningssak som man ganske raskt merker god effekt av. Når man tar med seg denne egenskapen inn i sin hverdag, oppdager mange at man blir mer oppmerksom på kroppens signaler og kan ta bedre valg for seg selv og sin helse. I løpet av programmet vil du også guides til å holde fokus- å være bevisst på hvor du til enhver tid har ditt blikk, dine hender, dine tanker. Disse yogiske teknikkene trener ditt fokus, og i yogisk perspektiv vil de også påvirke din energiflyt. Meditasjon i seg selv er et godt verktøy for å redusere stress, styrke konsentrasjon, klarne tankene, økt bevissthet, bedre søvn og mindre smerter. Som en del av et yogaprogram gir meditasjonen en enda dypere effekt av yogapraksisen. Det finnes hundrevis av forskjellige meditasjoner, og du vil lære mange forskjellige i løpet av våre MediYoga kurs. I dette kurset vil du lære meditasjoner som er særlig effektive for å finne ro, hvile og søvn.

 

Enkle øvelser tilpasset ditt behov

Det beste med MediYoga er at yogaøvelsene er forholdsvis enkle, og tilpasses ditt behov. Ingenting skal gjøre vondt, og du skal ikke prestere noe som helst. Med MediYoga trener du både kropp og sinn, bevegelse og hvile, oppmerksomhet og nærvær. Vi elsker at det er så enkelt- men samtidig så dypt og komplekst! Denne holistiske yogaen bygger på flere tusen år gammel kunnskap om hvordan vi henger sammen. I yogisk perspektiv er vi energivesener i en fysisk kropp, der all uhelse stammer fra nedsatt flyt av energi. Energiflyten påvirkes av opplevelser og hendelser, og vi opplever alle ubalanse i denne flyten i løpet av livet. Med enkle bevegelser kombinert med fokus og pust, stimulerer vi med yogaen flyten av denne energien, slik at kroppen selv kan justere seg og komme i bedre balanse. Kroppen har jo en fantastisk evne til å reparere seg selv, og yogaen er designet for å støtte deg til å fungere så godt som du kan, med den kroppen du har. MediYoga passer for alle!

Helhetlig yoga ivaretar, stimulerer og balanserer hele deg, både kropp, sinn, følelser og sjel.

Unikt for MediYoga er at alle instruktører og lærere har helsefaglig kompetanse og forstår yogaen ut ifra et medisinsk perspektiv. Hos oss møter du 3 erfarne MediYoga lærere, alle med fordypning innen forskjellige spesialområder av MediYoga. Alle våre lærere er MediYoga terapeuter. Det betyr at lærerne du møter hos oss har over 1000 timers utdanning innen MediYoga i tillegg til sin medisinskfaglige utdanning og ekspertise. I tillegg har alle personlig erfaring med yoga som verktøy for bedre helse. Her er du i veldig trygge hender!

MediYoga er forskningsbasert og benyttes i helsevesenet i stadig større grad. Blant annet tilbys MediYoga ved en rekke sykehus og helseinstitusjoner både i Norge, Sverige, Danmark og USA som et supplement i rehabilitering og forebygging av flere sykdomstilstander.

 

Fotocred: Pickles

Flere klasser innen

yoga, pilates & Gongmeditasjon
MediYoga hos YogaHaven

MediYoga

MediYoga (medisinsk yoga) er en terapeutisk og helhetlig yogaform som passer for alle.

Pilates hos YogaHaven

Pilates

Pilates gir en sterk, gjennomtrent kropp innenfra!

YinYoga hos YogaHaven - Se timeplan og booking

YinYoga

Yinyoga kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse.

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.
YogaHaven AS