MediYoga ved stress og utbrenthet

For deg som vil finne veien ut av utbrenthet, til mer overskudd, glede og energi.

MediYoga ved stress og utbrenthet

For deg som vil finne veien ut av utbrenthet, til mer overskudd, glede og energi.

MediYoga ved stress og utbrenthet

Utbrenthet og stressrelaterte plager står for en stor andel sykefravær i Norge. Så for deg som har møtt veggen eller kjenner at den nærmer seg faretruende; du er ikke alene! Dette er et førstehjelpskurs med MediYoga som medisin for deg som ønsker å bli fri fra symptomer på stress, utbrenthet eller utmattelse. Det er for deg som vil finne veien ut av utbrenthet og til mer overskudd, eller kanskje du kjenner at du stadig tappes for krefter og energi og ønsker å lære deg hvordan du selv bedre kan holde på din energi. Kurset egner seg for deg som har mye hverdagsstress, er i en krevende livssituasjon, har møtt veggen, har søvnproblemer, eller er utmattet etter sykdom. For deg som lengter etter en rolig yogastund der du får god tid til å bli kjent med deg selv igjen og ta vare på deg! Du trenger ikke å ha noen forkunnskaper i yoga, og her kan du komme uansett dagsform. Noen dager vil du kjenne at du egentlig ikke orker å gjøre så mye- og det er helt ok! Her får du tid til å bygges sakte og vennlig opp igjen, og i løpet av kurset vil du oppleve at det skjer endringer, både fysisk og mentalt.

MediYoga (medisinsk yoga) er en rolig og skånsom form for yoga som er nøye utprøvd og testet i studier for å trygt kunne passe for alle. En deilig enkel yoga, som du kan utføre på stol om nødvendig, og som byr på en god variasjon av programmer.

Om stress og yoga

Stress starter alltid med en tanke. Vi kjenner symptomene i kroppen, med stress responsen har startet med en bevisst eller ubevisst tanke eller opplevelse av at noe truer. Det er fare på ferde. Stress kan også være en naturlig konsekvens av sykdom og smerte, og en naturlig del av livets prosesser i perioder der vi er utsatt for store påkjenninger. Det er helt normalt. Det er det langvarige stresset som før eller siden gjør at det overstiger kroppens kapasitet- og her er vi så forskjellig skapt! Vår toleranse for stress er helt individuell, og vil også variere i løpet av livet. Ettersom stress er så sammensatt og knyttet til både kropp og sinn, opplever mange at de kommer til kort ved å kun trene mentalt for å mestre stress. For ikke å snakke om den generelle misforståelsen at man bare må hvile. Så klart skal du hvile, men å ligge på sofaen ett år fører sjeldent til gode resultater. Hard trening er også en løsning mange av oss tyr til for å få mer energi, men resultatet er ofte et adrenalin kick som gjør den utmattede kroppen enda mer syk. Når utmattelsen er et faktum, er det viktig å ta hensyn til hvordan kroppen fungerer, for å regulere kroppen inn i en tilstand der den kan bygges opp igjen. Å trene rolig yoga, pust, meditasjon og oppmerksomt nærvær viser seg å være svært effektivt! Det er gjort flere studier på MediYoga som terapeutisk yogaform ved stress, med veldig gode resultater. Programmene du får gjøre i dette kurset er utviklet og skreddersydd med hensyn til den utmattede kroppen. Helhetlig yoga ivaretar og stimulerer og balanserer hele deg, både kropp, sinn, følelser og sjel.

Disse spesial-yogaprogrammene er designet nettopp for deg som er i en periode i livet med høyt stresspåslag. Programmene er vel utprøvd på hundrevis av utmattede både i Sverige og Norge, med svært gode resultater.

Hvordan er disse yogaklassene?

Yogaen vi gjør starter svært rolig. Førstehjelp er å skru av kroppens stressrespons. Med pust, oppmerksomt nærvær, enkle øvelser og dyp avspenning og enkle meditasjoner stimulerer vi kroppens nerve-og hormonsystem til å komme ut av “fight- or flight” modus, slik at du kan restitueres og styrkes på alle plan. I løpet av kurset bygges du opp i eget tempo slik at både kropp, sinn og energi stimuleres og styrkes. Yogaen kan gjøres sittende på stol- og eventuelt liggende hvis du har behov for det. I løpet av en MediYogaklasse vil du alltid guides gjennom pusteøvelser, bevegelse i takt med pusten, håndstillinger, hvile og meditasjon. Alle disse elementene er like viktige, men pusten spiller en overordnet rolle som den viktigste kroppsfunksjonen vi har. Pusten er knyttet til hvordan vi har det både fysisk og følelsesmessig, og ved å bevisst påvirke pusten kan vi direkte påvirke hvordan vi har det, og dermed også påvirke vår balanse i både kropp og sinn. Derfor kan absolutt alle gjøre MediYoga- hvis du kan puste, kan du gjøre MediYoga! Å bevege seg rolig i takt med pusten har en beroligende effekt, og stimulerer den delen av nervesystemet som står for ro, hvile, fordøyelse, ettertanke, søvn; den parasympatiske delen av det autonome nervesystemet. Nivået av stresshormoner senkes. Når kroppen på denne måten reguleres til hvilemodus, vil sirkulasjon til hud, fordøyelsesorganene, slimhinner o.s.v. prioriteres, slik at kroppen kan restaurere og fornye, stram muskulatur og bindevev slipper opp spenninger og både kropp og sinn kobles ut av «stress modus». Tankene blir roligere. Hvilen mellom øvelsene og etter MediYoga programmet er viktig for å gi kroppen tid til å integrere effekten, og for mange av oss har det å hvile blitt et moment vi faktisk behøver å trene på! Å være i ro, kjenne etter hvordan det oppleves i kroppen, gi kroppen tid og tillit er for mange i dag uvant, men en treningssak som man ganske raskt merker god effekt av. Når man tar med seg denne egenskapen inn i sin hverdag, oppdager mange at man blir mer oppmerksom på kroppens signaler og kan ta bedre valg for seg selv og sin helse. I løpet av programmet vil du også guides til å holde fokus- å være bevisst på hvor du til enhver tid har ditt blikk, dine hender, dine tanker. Disse yogiske teknikkene trener din oppmerksomhet, og i yogisk perspektiv vil de også påvirke din energiflyt. Meditasjon i seg selv er et godt verktøy for å redusere stress, styrke konsentrasjon, klarne tankene, økt bevissthet, bedre søvn og mindre smerter. Som en del av et yogaprogram gir meditasjonen en enda dypere effekt av yogapraksisen. Det finnes hundrevis av forskjellige meditasjoner, og du vil lære flere forskjellige i løpet av kurset. I dette kurset vil du lære meditasjoner som har spesielt god effekt i forhold til stress, særlig i forhold til hjernens funksjonsnivå og beroligende meditasjoner som hjelper deg å finne igjen roen og kontakten med kroppen.

Med yoga som verktøy stimuleres din egen energiflyt, og du lærer hvordan du kan fylle på og ivareta din energi. Yogaen vil myke opp kroppens muskulatur og bindevev og øke sirkulasjonen, styrke nervesystemets utholdenhet i møte med stress, senke nivået av stresshormoner og hjelpe deg å bli kjent med egen kropp og egne grenser. Noe av det første vi mister i stressituasjoner er kontakten med kroppen og egne behov. Vi blir gode på å overse kroppens signaler om behov for pause eller behov for andre valg, og i visse situasjoner kan det være helt nødvendig. Etter hvert blir vi mer distansert fra egen kropp og egne behov, og denne myke, rolige yogaen hjelper til å finne igjen denne kontakten med kroppen.

Å gjøre yoga kan sammenlignes med å foreta en reise- en kort reise fra hodet til kroppen og hjertet.

Helsefaglig kompetanse

Unikt for MediYoga er at alle instruktører og lærere har helsefaglig kompetanse og forstår yogaen ut ifra et medisinsk perspektiv. Hos oss møter du 3 erfarne MediYoga lærere, alle med fordypning innen forskjellige spesialområder av MediYoga. Alle våre lærere er MediYoga terapeuter. Det betyr at lærerne du møter hos oss har over 1000 timers utdanning innen MediYoga i tillegg til sin medisinskfaglige utdanning og ekspertise. I tillegg har alle personlig erfaring med yoga som verktøy for bedre helse. Her er du i veldig trygge hender!

 

Fotocred: Pickles

Flere klasser innen

yoga, pilates & Gongmeditasjon
MediYoga hos YogaHaven

MediYoga

MediYoga (medisinsk yoga) er en terapeutisk og helhetlig yogaform som passer for alle.

Pilates hos YogaHaven

Pilates

Pilates gir en sterk, gjennomtrent kropp innenfra!

YinYoga hos YogaHaven - Se timeplan og booking

YinYoga

Yinyoga kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse.