Ungdomsyoga

Gir økt styrke, bevegelighet, utholdenhet, balanse og bedre konsentrasjon. Prestasjonsfritt, utfordrende og morsomt, samtidig som du gir slipp på spenninger og stress.

Ungdomsyoga

Gir økt styrke, bevegelighet, utholdenhet, balanse og bedre konsentrasjon. Prestasjonsfritt, utfordrende og morsomt, samtidig som du gir slipp på spenninger og stress.

Hva er ungdomsyoga?

Ungdomsyoga er en treningsform hvor du får trent både styrke og bevegelighet, utholdenhet og balanse, samt evnen til å konsentrere deg. Å praktisere yoga er både utfordrende og morsomt, samtidig får du landet og slappet av og gitt slipp på stress. Vi gjør både enkle og mer krevende yogaøvelser, både stående, sittende og liggende. Du blir både varm, svett og sliten – og sist, men ikke minst, så avslutter vi med en deilig, lang hvile.

 

Hvorfor yoga etter skolen?

Ungdomsyoga etter skolen er sosialt, samtidig som du vil føle deg bedre inni og utenpå. Å gå på yogatime hjelper deg ikke bare med å roe stressnivået i kroppen, du blir også sterkere fysisk og mentalt. Mange opplever at hodepine og lignende minsker, verk i nakke og skuldre forsvinner, uro og engstelse blir mindre og humøret blir jevnere. Du sover bedre om natta, føler deg mindre stresset og klarer å konsentrere deg bedre.

Et veldig viktig prinsipp i yoga er at det ikke handler om at du skal prestere eller være flink til noe sammenlignet med andre. Yoga er ingen konkurranse med hverken deg selv eller andre. Når vi praktiserer yoga får vi i stedet en pause fra stress, press og forventninger.

 

For hvem?

Ungdomsyoga passer for deg som er i alderen 13-16 år. Alle øvelsene kan tilpasses din dagsform. Yoga passer både for deg som ikke holder på med annen trening, og for deg som trener aktivt. I tillegg til at yoga er styrketrening for alle de store muskelgruppene, gir yoga deg også sterk kjerne- og stabiliserende muskulatur. Yoga kan bidra til å forebygge skader og bedre din kroppsbevissthet og beherskelse.

 

Musikk

Vi bruker musikk i ungdomsyoga. Rolig musikk kan gjøre at det er lettere å slappe av, og mer energisk musikk kan gjøre det lettere og morsommere med de mer fysiske øvelsene. Alle yogaklassene har ganske lik oppbygging, selv om stillingene og sekvensene kan variere fra gang til gang. Vi starter alltid med en kort avspenning for å rette oppmerksomheten til kroppen og pusten. Deretter gjør vi noen oppvarmingsøvelser, før vi har en dynamisk del med stående sekvenser. Etter hvert roer vi ned med sittende og liggende tøyeøvelser. Det er oppmerksomhet på hvordan vi bruker pusten gjennom hele yogatimen, og noen egne pusteøvelser underveis. Yogaklassene avsluttes med en lengre avspenning.

Det skjer mye i utviklingen hos ungdom, både fysiske, følelsesmessig, mentalt og sosialt. Store endringer kan være utfordrende, og kanskje du syns det tar tid å bli fortrolig med det? I ungdomsyoga prøver vi å støtte den utviklingen som skjer med deg, slik at forandringene kanskje kan oppleves som litt lettere. Både yogastillingene, pusteøvelsene, meditasjonene og hvilen gir slik støtte. De fleste av øvelsene vil være de samme som gjøres i yogaklasser for voksne, men med vektlegging og tilpasning til hva som er viktig for utvikling hos ungdommer.

 

Det beste med yoga

På alle yogakurs for ungdom er det én ting som går igjen når vi spør hva de helst vil gjøre i yogatimen: de vil ha lang avspenning/hvile! Mange ungdommer sier at de ønsker bedre konsentrasjon, og at det kan være vanskelig å holde fokus når en er pålogget sosiale medier mye av tiden og har mange lekser og kanskje andre aktiviteter. Forskning viser at både yoga, meditasjon og oppmerksomhet på pusten kan bedre konsentrasjonen, roe ned sinnet og gi bedre selvregulering. Dette støtter også utviklingen av hjernen.

I yoga bruker vi ulike øvelser for å akseptere det som er, akkurat her og nå. Det kan bidra til at det er lettere å gi slipp på høye forventninger, skuffelser og alt som ikke ble slik du hadde ønsket. Når det skjer mange endringer i livet på en gang, kan dette være ekstra krevende, men desto viktigere å håndtere. Ungdomsyoga kan lære deg øvelser for å regulere følelser og kropp, slik at kan bli bedre til å håndtere utfordringer og vanskelige situasjoner. Dette er viktige verktøy som kan brukes resten av livet.

Bli med på en utfordrende og morsom treningsøkt, samtidig som du får nyte en lang, deilig avspenning og roe helt ned. Varmt velkommen på matta!

Ungdomsyoga kort fortalt:

  • Stress ned – sov bedre, få mer overskudd og ro
  • Styrketrening for hele kroppen
  • Bedre bevegelighet og balanse
  • Bedre konsentrasjon
  • Sosialt og hyggelig

 

Fotocred: Pickles

Flere klasser innen

yoga, pilates & Gongmeditasjon
MediYoga hos YogaHaven

MediYoga

MediYoga (medisinsk yoga) er en terapeutisk og helhetlig yogaform som passer for alle.

Pilates hos YogaHaven

Pilates

Pilates gir en sterk, gjennomtrent kropp innenfra!

YinYoga hos YogaHaven - Se timeplan og booking

YinYoga

Yinyoga kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse.