YinYoga

Yinyoga kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse.

YinYoga

Yinyoga kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse.

Hva er YinYoga?

YinYoga er en rolig og myk praksis som roer kroppen ned, der vi holder hver stillingene over tid. Vi påvirker kroppens ledd, muskler og bindevev til å bli mer åpne og myke, samtidig som leddene styrkes. YinYoga er samlebegrepet for all yoga som utføres mykt, med fokus på det rolige og den stille stunden. Det gis tid og rom for stille oppmerksomhet innover i kroppen og bevisstheten.

Hva som foregår inne i oss når vi ikke skal noe sted, når vi ikke har noe vi må gjøre. Vi skaper et ikke-dømmende rom inne i oss i aksept av hva som er i øyeblikket. Det kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. Hver posisjon holdes i minst 3-5 minutter, hvilket gir oss tid til å roe ned. YinYoga er en dyp bindevevsstrekk, en strekk i kroppens fascie, istedenfor musklene. Smertefull fascie/bindevev er et kjent fenomen og mange sliter med ømhet og smerter i denne strukturen.

God effekt oppnås ved å være i enkelte stillinger i en mellomdyp strekk over lengre tid. Hovedfokuset er området rundt hoftene og korsryggen. Kroppen vår har lange bindevevslinjer som går fra fot til issen. Disse bindevevslinjene er viktig å holde smidige. På den måten kan vi motvirke skader og smerter. Bindevevet er vårt aller største sensoriske organ og lagrer, ifølge yogafilosofien, mange fysiske og følelsesmessige spenninger.

I YinYoga følger vi årets rytme og tilpasser stillingene (asanas) til energibanene som flyter i kroppen, med tilhørende organer og muskler. Eksempelvis i vintermånedene jobber vi med vannelementet – nyre/blære meridianene og musklene iliopsoas og ryggstrekkerne. Vi strekker i lengderetningen av disse og er med på å åpne energibanene/meridianene for bedre energetisk flyt.

 

Når skal du velge YinYoga?

Yin Yoga løser opp stivhet og mykgjør kroppen slik at spenninger slipper taket. Du vil føle deg roligere, men samtidig mer opplagt etter klassene fordi du får flyten tilbake i systemet ditt. Timene er perfekt om du har behov for å fylle på med energi, finne roen og lettheten i kroppen.

Om du trener hardt i annen sport er det faktisk veldig lurt med denne typen bindevevsstrekk. Du får bedre flyt og smidighet i kroppen så du kan yte bedre og motvirke skader i den sporten du utøver. Fint for blant annet fotballspillere, skiløpere, og syklister.

  • YinYoga hjelper oss å gjenopprette kontakten med nervesystemet
  • Hjelper oss til å opprettholde et sunt bindevev og smidige ledd
  • Hjelper oss å finne tilbake en bedre balanse mellom kropp, følelse, tanke og sinn
  • Gir oss den mykheten og styrken vi trenger i hverdagens gjøremål
  • Styrker flyten av energi/qi/prana gjennom energibanene/meridianene
  • Hjelper å balansere yin- og yang aspektene av oss selv

 

Hva kreves av deg?

Dette er ingen prestasjons trening. I YinYoga praksisen hviler du inn i deg selv og slipper taket i spenningene og fordyper pusten. Du skal ikke sammenligne deg med andre og heller ikke med deg selv. Der du er den ene dagen slik er det. Verken mer eller mindre. Og slik har vi det. Forskjellig fra dag til dag. Stiv den ene, myk den andre. Smilende den ene dagen, lei oss den andre. Og alt dette er helt ok. Kom å vær deg selv. Gi deg selv pusterom og mulighet til å mykne opp og få mer flyt og smidighet i kropp og sinn.

«Denne timen er det pusterommet jeg trenger for å falle helt til ro i en stresset hverdag.»

«Jeg er blitt helt avhengig av denne klassen. Nå slipper jeg å ta så mye migrenemedisin for jeg har mindre og færre migreneanfall når jeg får gjort praksisen min hver uke.»

«Etter at jeg har vært på disse timene over litt tid, kjenner jeg at kroppen min åpner seg og er mindre vond og stiv.»

«Helt utrolig, jeg er mye mindre syk nå etter at jeg startet med yin yoga. Herlig altså!»

Fakta om bindevevet og hva YinYoga hjelper med

Gammel kunnskap forteller oss at huden er vårt største organ. Vel, nå viser den nyeste forskningen at det er bindevevet vårt som er det. Bindevev har vi over alt i hele kroppen, i alle lag fra ytterst i huden og innover helt inn mot knoklene. Den er et sammenhengende organ som går fra topp til tå og er forbundet helt inn på cellenivå, og er i kontakt med alle bestanddelene av kroppen vår. Det fungerer som:

  1. Støtte for skjelettet
  2. Støtdemper
  3. Signalsystem
  4. Omslutter og binder hele vårt system sammen
  5. Sørger for fri bevegelse
  6. Lager for fett
  7. Transportvei
  8. Beskytter mot bakterier og andre mikroorganisme

 

Den har seks ganger flere nerveender enn en muskel og er dermed vårt aller største sensoriske organ. Alle skader involverer bindevev. Man ser også at emosjoner kan sette seg som spenninger i bindevevet. Bindevevet sender også signaler mange ganger raskere enn nervene. Så denne matrixen som gjennomtrenger hele kroppen vår som et nettverk, er mye viktigere for oss en det man har ant.

Ved å praktisere YinYoga strekker vi bindevevslinjene i alle retninger for å løsne fysiske og emosjonelle spenninger i kroppen slik at vi kan få tilbake smidighet, styrke og mer rom og volum til lungene for bedre opptak av oksygen. Mange opplever også at gamle emosjoner kommer til overflaten og slipper taket. Vi puster etter dette litt friere.

 

Fotocred: Pickles

Flere klasser innen

yoga, pilates & Gongmeditasjon
MediYoga hos YogaHaven

MediYoga

MediYoga (medisinsk yoga) er en terapeutisk og helhetlig yogaform som passer for alle.

Pilates hos YogaHaven

Pilates

Pilates gir en sterk, gjennomtrent kropp innenfra!

Yogaflow hos YogaHaven

Yogaflow

Øvelsene blir satt sammen til rolige flytsekvenser der bevegelse følger pusten.