Yogaflow

Øvelsene blir satt sammen til rolige flytsekvenser der bevegelse følger pusten.

Yogaflow

Øvelsene blir satt sammen til rolige flytsekvenser der bevegelse følger pusten.

Liker du å svette og bli sliten, flyte gjennom øvelsene og få både mental og fysisk utfordring? Bli med på YogaFlow!

Hva er YogaFlow?

YogaFlow er en gøy og krevende time. Du vil oppleve økt styrke og bevegelighet, bedre konsentrasjon og mentalt fokus. YogaFlow er en av våre mer krevende timer. Her blir yogaøvelsene (asanas) satt sammen i flytsekvenser (vinyasa) der bevegelsen følger pusten. En klassisk vinyasa er Solhilsen A og B. Flytsekvensene settes sammen for å øke styrke og smidighet i kroppen og sinnet og balansere nervesystemet. I timen Rolig YogaFlow er det et roligere tempo, men allikevel men flytsekvensene der bevegelsen følger pusten.

 

Hvordan trener vi YogaFlow?

Tema for timene varierer gjerne fra gang til gang. Gjennom utfordrende, lekne eller rolige flyt-sekvenser øver vi på å møte oss selv på matten – observere oss selv og møte oss selv med et nøytralt sinn – det vil si et ikke-dømmende, men aksepterende sinn. Med fokus på å være bevisst til stede kan vi komme i kontakt med bevisstheten i vårt indre. Den delen som ligger bakenfor følelser, tanker og kroppen. Den delen i vårt indre som er stabil og ikke i endring. Dette gir mulighet for opplevelse av ro og indre tilfredshet uavhengig av ytre omstendigheter. Dette er omtalt i visdomstradisjoner som for eksempel yoga sutras av Patanjali.

Vi flyter med pusten inn i stående, sittende og liggende stillinger, rotasjoner, bakoverbøyer og foroverbøyer, alt sammen til en flow som er leken, kreativ og utfordrende. Læreren vil alltid gi ulike alternativer slik at du kan praktisere og få utfordring på ditt nivå. Alle stillingene/øvelsene kan tilpasses den enkelte. Du kan både modifisere hvordan du gjør øvelsene og du kan bruke hjelpemidler som klosser, belter og puter. Dette hjelper våre dyktige lærere deg med. Lærerene både viser stillingene fra/på matten og går rundt i rommet i løpet av timen. Læreren kan også rettlede deg med justeringer når du står/sitter i ulike stillinger. Om det er noe du ikke ønsker, sier du bare ifra til læreren.

En kropp i balanse har både et godt balansert nervesystem, det vil si et nervesystem som klarer å regulere deg opp (aktivere) og ned (berolige), og styrke og fleksibilitet. I YogaFlow timene veksles det derfor mellom energigivende stillinger og stillinger som roer ned. Stillinger som er fysisk krevende og stillinger som er behagelige og beroligende.

I YogaFlow gjør vi av og til også yogastillinger der vi samarbeider og hjelper hverandre. På den måten kan YogaFlow gi en opplevelse av felleskap.

YogaFlow timene avsluttes alltid med en deilig, ledet avspenning, Shavasana. Shavasana har rykte på seg for å være den vanskeligste stillingen (asana). For her må du ligge helt stille i en lengre periode. Og i vårt samfunn der prestasjon settes veldig høyt, opplever mange det er vanskelig å finne tid til hvile og restitusjon. Derfor sies det også at Shavasana er den aller viktigste stillingen. I Shavasana gir du kroppen og sinnet tid til å integrere alle opplevelsene, tøyingene og bøyingene de har vært igjennom i løpet av timen. Og det er som med all annen trening, det hjelper ikke å trene hvis du ikke setter av tid til restitusjon. I Shavasana lærer du nettopp det. Å hvile. Stoppe opp. Bare være – ikke gjøre. Kanskje det viktigste du noensinne kommer til å lære?

 

Hvem passer YogaFlow for?

YogaFlow timene våre passer for deg som liker å gjøre flytsekvenser (vinyasa) i et moderat tempo, bli svett og sliten, og/eller få en god treningsøkt. Det kan være fint å ha litt erfaring med yoga fra før, men du trenger absolutt ikke være noen ekspert.

 

Hvem passer Rolig YogaFlow for?

Dette passer både for deg som liker å gjøre flytsekvenser (vinyasa) i et rolig tempo. Kurset passer både for nybegynnere og for deg som har litt erfaring fra yoga fra før.

YogaFlow kort fortalt:

  • For deg som vil ha en svett og leken treningsøkt
  • Du har litt erfaring med yoga fra før av, men du trenger hverken være myk eller sterk for å delta.
  • Du liker å bli utfordret fysisk.

 

Fotocred: Pickles

Flere klasser innen

yoga, pilates & Gongmeditasjon
MediYoga hos YogaHaven

MediYoga

MediYoga (medisinsk yoga) er en terapeutisk og helhetlig yogaform som passer for alle.

Pilates hos YogaHaven

Pilates

Pilates gir en sterk, gjennomtrent kropp innenfra!

YinYoga hos YogaHaven - Se timeplan og booking

YinYoga

Yinyoga kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse.