Hatha Yoga

– rolig og meditativ, lett til middels krevende klasse for nybegynnere og øvede

Hatha Yoga

– rolig og meditativ, lett til middels krevende klasse for nybegynnere og øvede
Påmelding:

Torsdager kl. 19:05

Hatha Yoga med Maria

Kjøp pass >

Hva er Hatha Yoga?

Hatha Yoga er en lett til middels krevende klasse som passer godt for nybegynnere og for deg som ønsker å praktisere i et roligere tempo. Ha betyr sol og Tha betyr måne. Hatha Yoga er en praksis for å balansere disse to elementene, med øvelser som både øker energien og beroliger. Tema og øvelser varierer noe fra gang til gang. Innledningsvis tar vi oss tid til å lande i oss selv og på matten, enten sittende eller liggende.

I hver stilling har vi fokus på riktig posisjonering av din kropp ut ifra dine hensyn og behov, hvor sterk og myk du er, og eventuelle skader eller smerter. Stillingene får finne sin form mer innenfra enn ut fra et ytre ideal. Dette gir deg trygghet i egen praksis og god læring. Vi bygger styrke, utholdenhet og fleksibilitet, og benytter hjelpemidler som blokk, belte, pute, bolster og teppe slik at du kan justere og holde stillingene akkurat der du får jobbet med dine utfordringer.

Å være tilstede i egen kropp, med sin egen pust, kjenne stillheten senke seg i kropp og sinn – det er noe av det vakreste som finnes!

I denne klassen vil du lære klassiske posisjoner (Asanas) og pusteøvelser (Pranayama), ispedd litt yogisk filosofi. Du vil tas med inn i stående, sittende og liggende stillinger; bakoverbøyer, fremoverbøyer og rotasjoner. Øvelsene knyttes ikke sammen i Vinyasa sekvenser, som i YogaFlow og egner seg derfor godt for deg som for eksempel har problemer med skuldrene. Fokus er på pusten og meditativ tilstedeværelse i stillingene. Klassene inneholder pusteøvelser og/eller meditasjon og avsluttes med en deilig avspenning (Shavasana). I Shavasana får kroppen og sinnet lov til å lande og integrere opplevelsene, inntrykkene og innsiktene.

Shavasana oversettes gjerne til døds-stille eller død-manns posisjonen på norsk. Ideen er at du i yoga-praksisen oppdager deg selv og dine mønstre og når du så legger deg ned i Shavasana «dør» man litt.  Man gir slipp på det man ikke har behov for lengre, det være seg ideer, forestillinger om hvem du er eller burde være. Du står opp som en ny versjon av deg selv – med litt bedre innsikt og kontakt med den du er innerst inne, et sinn som er mer i ro og aksepterende.

Når skal du velge Hatha Yoga?

I HathaYoga får du tid til å være tilstede i stillingene, kjenne inn og oppleve stillingen innenfra. Du vil oppleve å bli roligere og klarere til sinns, samtidig som du får trent styrke og bevegelighet på en skånsom måte, tilrettelagt for din kropp.

Hvem passer Hatha Yoga for?

  • nybegynnere, du vil lære ulike stillinger, pust og hvile grundig
  • deg som har en skade, trenger å «trene» deg opp eller har noen andre fysiske hensyn å ta
  • deg som ønsker en rolig yogaform med tid i stillingene

Yoga handler til syvende og sist om å stilne sinnet slik at vi kan komme til en opplevelse av indre ro og stillhet i stedet for et sinn som dømmer eller er på jakt etter «fare». «Farene» i dagens samfunn er alt vi syns (tror) vi mangler, alle gjøremål vi tror vi må gjøre, alt vi skal rekke, alt vi ikke får til, burde osv. På yogamatta får vi anledning til å stoppe opp og bli kjent med oss selv, og hva vårt sinn opplever som «fare». Vi blir mer bevisste på hvordan vi tenker og handler, hvilke verdier som er viktige for oss og hvordan vi ønsker å leve.

Hatha Yoga kort fortalt:

  • rolig tempo med god tid i stillingene
  • lett til middelskrevende fysisk
  • få mer energi, styrke, bevegelighet og indre ro

Flere tilbud

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.

YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser