Pilates

– sterk, fleksibel og gjennomtrent kropp innenfra

Pilates

– sterk, fleksibel og gjennomtrent kropp innenfra
Påmelding:

Onsdager kl. 20:15

Pilates med Benedicte Live via Zoom

Kjøp pass >

Fredager kl. 09:15

Pilates med Anne Siri Live via Zoom

Kjøp pass >

Nettkurs

Grunnkurs i Pilates med Anne Siri

Kjøp pass >

«Etter 10 ganger vil du føle deg bedre, etter 20 ganger vil du se forskjellen, og etter 30 ganger har du en helt ny kropp». – Joseph Pilates

Bli med på styrke- og bevegelighetstrening med kroppsvekt!

Pilates er en skånsom og effektiv treningsform som gir en sterk, smidig og gjennomtrent kropp! Alle øvelsene gjøres med utgangspunkt i aktiverte kjernemuskler og dyp pust. Kjernemusklene (core) består blant annet av de dype magemusklene, ryggmusklene, psoas og bekkenbunns-musklene. I hver time vil du trene core, rygg og hoftemuskulatur, i tillegg til øvelser som stiller krav til muskelgrupper som stabiliserer skuldre og nakke, knær, ankler og bekken. Resultatet blir en god kroppsholdning, da du blir sterkere i musklene som «bærer» kroppen.

Treningsformen ble utviklet av Joseph Pilates på begynnelsen og midten av 1900-tallet, og ble i starten kalt «Contrology» – fordi alle øvelsene utføres med rolige bevegelser og god kropps-kontroll, og jobber med både styrke, bevegelighet og stabilitet. Du kan ikke være bevegelig uten styrken, eller stabil – disse tre henger tett sammen. Jo mer bevegelig – jo sterkere bør du være med tanke på muskulaturen nær skjelettet. Treninger gir deg ikke store bulkete muskler som ved vekttrening. Metoden ble derfor raskt, og er fremdeles, en veldig ettertraktet treningsform blant ballet-dansere og turnere.

Dette er en treningsform som passer for alle – uansett form, fasong og treningsbakgrunn. Pilates er skånsom for de som er i behov av rehabilitering, som for eksempel etter prolaps, kne-skade, skulderskade o.l. Det er også en super treningsform etter svangerskap og fødsel. Mange av våre kunder elsker også Pilates, fordi det er en rolig treningsform hvor du virkelig kjenner at du har fått jobbet styrke og strekk uten alt hes og bles som ofte følger med andre treningsformer. Liker du å trene styrke? Kondisjon – løping, sykling, langrenn, eller andre treningsformer med stort krav til kraftoverføring? Da er også Pilates noe for deg. Overføring av kraft mellom over og underkropp går via kjernemusklene – jo sterkere de er – jo bedre kraftoverføring.

«The mind, when housed within a healthful body, possesses a glorious sense of power»  – Joseph Pilates

Hva er pilates?

Pilates er, som yoga, en body-mind treningsform. I Pilates er fokus alltid på at bevegelse følger pusten. Hver øvelse starter med aktivering av kjernen og pust. Alle øvelsene tilpasses det nivå man er på, med tanke på både styrke og bevegelighet. Hovedfokus er korrekt utførelse og kontakt med kjernemusklene. Så lenge du klarer å holde kontakt og utførelse kan du utfordre deg mer i øvelsene. Vi ønsker å lære kroppen riktig bevegelses og holdningsmønster – det er derfor treningen er så fin også med tanke på rehabilitering. Treningsformen krever en del konsentrasjon for å få til øvelsene riktig. I tillegg må du puste bevisst inn og ut sammen med bevegelsene. Derfor opplever mange en følelse av å ha «tømt hodet» etter en pilatestime.

Velkommen til å prøve! I vårt Videotek finner du mange ulike varianter av Pilates-klasser, inklusiv alle andre klasser. Videoteket kan du kjøpe separat eller kjøpe 1-måneds ONLINE-pass eller medlemskap der du i tillegg til å følge klassene Live har tilgang til Videoteket.

Etter hvert som vi blir eldre er det mange som opplever at holdningen faller litt sammen, eller kanskje du sitter mye foran PC og jobber? Mange er det som også stresser mye og opplever pusten sitter i halsen. Når du trener Pilates vil du oppleve at holdningen din gradvis retter seg opp og at pusten blir dypere. Øvelsene i Pilates styrker holdningsrelaterte muskler og bidrar også til økt bevegelighet i bryst, rygg, hofter og nakke/skuldre. Alt dette motvirker effektene av å sitte eller stresse mye. Dersom ryggen din er stiv når du er 30 år, er du gammel. Er ryggen myk og fleksibel, når du er 60 år, er du ung.

Bli med og tren Pilates du også. Det du gjør i dag gir resultater i morgen. Få en sterkere, mer fleksibel og dynamisk kropp, et rolig sinn og masse energi!

Er du nybegynner eller ønsker å få en god og detaljert beskrivelse av grunnprinsippene?

I ro og mak hjemme i din egen stue kan du ta vårt Grunnkurs i Pilates med Anne Siri. Gjennom 12 videoer a 5-18 minutt lærer Anne Siri deg alt du trenger å kunne for å trene Pilates. I tillegg får du et lite hefte med forklaring og bilder samt en Bonus-film der du lærer hvordan du kan trene opp en svak eller veldig stram bekkenbunn og hvordan du kan teste deg selv.

Tilbakemelding fra kunder:

«videoene er passe lange og gir god forklaring slik at det er lett å forstå hva jeg skal gjøre»

«etter å ha fulgt de første videoene kan jeg allerede merke forskjell; jeg har mindre smerter i korsryggen og jeg er mer bevisst på å aktivere og bruke core når jeg løfter etc.»

KJØP NETTKURSET GRUNNKURS I PILATES HER.

Pilates kort fortalt:

  • Styrke og bevegelighetstrening basert på kroppsvekt, der øvelsene følger pusten
  • Passer for alle
  • Opptrening og forebygging
  • Pilates gir en sterk, smidig og gjennomtrent kropp

Flere tilbud

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.
YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Online Yoga

Live via Zoom eller forhåndsinnspilte videoer