YinYoga

– passive øvelser med myk strekk, pust og bevisst tilstedeværelse

YinYoga

– passive øvelser med myk strekk, pust og bevisst tilstedeværelse
Påmelding:

Tirsdager kl. 18:45

YinYoga med Karine

Kjøp pass >

Torsdager kl. 20:20

Hvilende YinYoga med Maria

Kjøp pass >

Fredager kl. 10:10

YinYoga med Karine

Kjøp pass >

Nettkurs

Introduksjonskurs i YinYoga med Karine

Kjøp pass >

Hva er YinYoga?

YinYoga er en rolig og myk praksis som roer kroppen ned, der vi holder hver stillingene over tid. Vi påvirker kroppens ledd, muskler og bindevev til å bli mer åpne og myke, samtidig som leddene styrkes. YinYoga er samlebegrepet for all yoga som utføres mykt, med fokus på det rolige og den stille stunden. Det gis tid og rom for stille oppmerksomhet innover i kroppen og bevisstheten.

Hva som foregår inne i oss når vi ikke skal noe sted, når vi ikke har noe vi må gjøre. Vi skaper et ikke-dømmende rom inne i oss i aksept av hva som er i øyeblikket. Det kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. Hver posisjon holdes i minst 3-5 minutter, hvilket gir oss tid til å roe ned. YinYoga er en dyp bindevevsstrekk, en strekk i kroppens fascie, istedenfor musklene. Smertefull fascie/bindevev er et kjent fenomen og mange sliter med ømhet og smerter i denne strukturen.

God effekt oppnås ved å være i enkelte stillinger i en mellomdyp strekk over lengre tid. Hovedfokuset er området rundt hoftene og korsryggen. Kroppen vår har lange bindevevslinjer som går fra fot til issen. Disse bindevevslinjene er viktig å holde smidige. På den måten kan vi motvirke skader og smerter. Bindevevet er vårt aller største sensoriske organ og lagrer, ifølge yogafilosofien, mange fysiske og følelsesmessige spenninger.

I YinYoga følger vi årets rytme og tilpasser stillingene (asanas) til energibanene som flyter i kroppen, med tilhørende organer og muskler. Eksempelvis i vintermånedene jobber vi med vannelementet – nyre/blære meridianene og musklene iliopsoas og ryggstrekkerne. Vi strekker i lengderetningen av disse og er med på å åpne energibanene/meridianene for bedre energetisk flyt.

Hvilende YinYoga

I klassen Hvilende Yin praktiserer vi de mest avslappende og litt mer restorative yinstillingene og variasjoner av yinstrekkene. Mange av stillingene gjør vi over bolster, og vi bruker noe mer
støtte fra bolster, puter og pledd enn på en vanlig Yin yoga klasse. Passer spesielt godt for deg med en hektisk yang-preget hverdag, som er utbrent, eller som er i en fase der du har behov for ekstra egenomsorg og hvile. Maria leser også ofte vakker og inspirerende poesi under klassen.

Når skal du velge YinYoga?

Yin Yoga løser opp stivhet og mykgjør kroppen slik at spenninger slipper taket. Du vil føle deg roligere, men samtidig mer opplagt etter klassene fordi du får flyten tilbake i systemet ditt. Timene er perfekt om du har behov for å fylle på med energi, finne roen og lettheten i kroppen.

Om du trener hardt i annen sport er det faktisk veldig lurt med denne typen bindevevsstrekk. Du får bedre flyt og smidighet i kroppen så du kan yte bedre og motvirke skader i den sporten du utøver. Fint for blant annet fotballspillere, skiløpere, og syklister.

  • YinYoga hjelper oss å gjenopprette kontakten med nervesystemet
  • Hjelper oss til å opprettholde et sunt bindevev og smidige ledd
  • Hjelper oss å finne tilbake en bedre balanse mellom kropp, følelse, tanke og sinn
  • Gir oss den mykheten og styrken vi trenger i hverdagens gjøremål
  • Styrker flyten av energi/qi/prana gjennom energibanene/meridianene
  • Hjelper å balansere yin- og yang aspektene av oss selv

Prøv 30 minutt deilig YinYoga med Karine

I vårt Videotek finner du mange ulike varianter av YinYoga-klasser, inklusiv alle andre klasser. Videoteket kan du kjøpe separat eller kjøpe 1-måneds ONLINE-pass eller medlemskap der du i tillegg til å følge klassene Live har tilgang til Videoteket.

Introduksjonskurs i YinYoga på nett

I dette nettkurset vil du bli introdusert til filosofien og bakgrunnen til Yin Yoga. Gjennom 6 videoer med 60 minutters praksis vil du få oppleve og lære om hvordan de forskjellige årstidene påvirker deg og hvilke organer, bindevevslinjer og øvelser du bør jobbe med for å støtte kroppen din. Hver klasse inneholder en enkel meditasjon før eller etter praksisen. I tillegg til videoene får du skriftlig materiale med forklaring på hvordan de ulike YinYoga praksisene virker og hva du kan støtte i deg selv ved hjelp av praksisen. Disse kan du skrive ut om du vil. I tillegg finner du en bonus video med en deilig meditasjon du kan bruke når som helst, som for eksempel på sengekanten for å kunne sovne inn letter.

KJØP INTRODUKSJONSKURS I YINYOGA HER.

Hva kreves av deg?

Dette er ingen prestasjons trening. I YinYoga praksisen hviler du inn i deg selv og slipper taket i spenningene og fordyper pusten. Du skal ikke sammenligne deg med andre og heller ikke med deg selv. Der du er den ene dagen slik er det. Verken mer eller mindre. Og slik har vi det. Forskjellig fra dag til dag. Stiv den ene, myk den andre. Smilende den ene dagen, lei oss den andre. Og alt dette er helt ok. Kom å vær deg selv. Gi deg selv pusterom og mulighet til å mykne opp og få mer flyt og smidighet i kropp og sinn.

«Denne timen er det pusterommet jeg trenger for å falle helt til ro i en stresset hverdag.»

«Jeg er blitt helt avhengig av denne klassen. Nå slipper jeg å ta så mye migrenemedisin for jeg har mindre og færre migreneanfall når jeg får gjort praksisen min hver uke.»

«Etter at jeg har vært på disse timene over litt tid, kjenner jeg at kroppen min åpner seg og er mindre vond og stiv.»

«Helt utrolig, jeg er mye mindre syk nå etter at jeg startet med yin yoga. Herlig altså!»

Fakta om bindevevet og hva YinYoga hjelper med

Gammel kunnskap forteller oss at huden er vårt største organ. Vel, nå viser den nyeste forskningen at det er bindevevet vårt som er det. Bindevev har vi over alt i hele kroppen, i alle lag fra ytterst i huden og innover helt inn mot knoklene. Den er et sammenhengende organ som går fra topp til tå og er forbundet helt inn på cellenivå, og er i kontakt med alle bestanddelene av kroppen vår. Det fungerer som:

  1. Støtte for skjelettet
  2. Støtdemper
  3. Signalsystem
  4. Omslutter og binder hele vårt system sammen
  5. Sørger for fri bevegelse
  6. Lager for fett
  7. Transportvei
  8. Beskytter mot bakterier og andre mikroorganisme

Den har seks ganger flere nerveender enn en muskel og er dermed vårt aller største sensoriske organ. Alle skader involverer bindevev. Man ser også at emosjoner kan sette seg som spenninger i bindevevet. Bindevevet sender også signaler mange ganger raskere enn nervene. Så denne matrixen som gjennomtrenger hele kroppen vår som et nettverk, er mye viktigere for oss en det man har ant.

Ved å praktisere YinYoga strekker vi bindevevslinjene i alle retninger for å løsne fysiske og emosjonelle spenninger i kroppen slik at vi kan få tilbake smidighet, styrke og mer rom og volum til lungene for bedre opptak av oksygen. Mange opplever også at gamle emosjoner kommer til overflaten og slipper taket. Vi puster etter dette litt friere.

Flere tilbud

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få inspirasjon, tilbud og nyheter om våre yoga og pilates kurs, workshops, Gongbad, massasje / kroppsbehandlinger! Du kan melde deg av når som helst.
YogaHaven AS
© 2021 Yogahaven - Levert av Weinvent

Bli medlem

Få ubegrenset tilgang til alle klasser